Den svenska e-boksmarknaden har stått och stampat länge. Faktum är att antalet sålda e-böcker i fjol minskade med 27 procent i Sverige. Men det hindrar inte nya bolag från att ge sig in på marknaden.
Bolaget Nextory tar nu in 20 miljoner kronor i riskkapital från Industrifonden och Aggregate Media för att bli nummer ett på den digitala bokmarknaden i Sverige. Nextory säljer en prenumerationstjänst för ljud- och e-böcker.
"I dag har vi det största utbudet av e-böcker i Sverige. För 198 kronor i månaden får man också tillgång till de senaste nyheterna. Vill man till exempel ha nya Milleniumboken så behöver man inte gå till en bokhandel", säger Shadi Bitar, vd för Nextory.
Grundarna Shadi Bitar och Ninos Malki har tidigare bland annat grundat ljudboksförlaget Earbooks som såldes till Storytel för två år sedan. Nextory har funnits i flera år men affärsmodellen har förändrats ett par gånger för att nå fram till dagens modell.
"Nextory hade från början en vanlig e-handel med styckköp. Sen ändrade vi tjänsten till att vara en prenumerationstjänst med poletter. Förra året så förändrade vi den igen till att bli en prenumerationstjänst. Det är så man behöver göra, hela tiden vara uppmärksam och förändra utifrån marknadens behov", säger Shadi Bitar.
Nextory omsatte i fjol en knapp miljon kronor och gjorde nära 3,5 miljoner kronor i förlust. Shadi Bitar tror att det krävs att någon tar ledartröjan för att e-boksmarknaden i Sverige ska lossna.
"Vi ser stora marknadsinsatser framför oss. Bokmarknaden står inför ett paradgimskifte men vi ligger efter andra länder eftersom ingen aktör har drivit marknaden i Sverige", säger han.
De 20 miljoner kronor i riskkapital som Nextory nu tar in ska gå till marknadsföring och produktutveckling. Målsättningen är att Nextory ska ta positionen som marknadsledare i Sverige när e-boksmarknaden kommer igång.