Hoppa till innehållet

NHL-proffset investerar i växtbaserad fisk: ”Nästa nya trend”

Foodtech-bolaget Hooked Seafood tar in 5 miljoner kronor i en finansieringsrunda för att lansera den första svenska växtbaserade tonfiskprodukten. Bland investerarna finns tidigare NHL-proffset Mattias Weinhandl. 

Till vänster: Hooked Seafoods Tom Johansson och Emil Wasteson. Till höger tidigare hockeyproffset Mattias Weinhandl.
Till vänster: Hooked Seafoods Tom Johansson och Emil Wasteson. Till höger tidigare hockeyproffset Mattias Weinhandl.
Foto: Henrik Lenngren

Under våren 2021 lanseras Hooked Seafoods första produkt, tonfiskersättaren 'toona', som består av sojabönor, solrosolja och alger, på flera restauranger i Sverige. Det rör sig om kafékedjor, salladsbarer och sushirestauranger.

Bland investerarna finns det svenska investmentbolaget Pluscap, grundat av bland andra före detta hockeyproffset Mattias Weinhandl.

”Som tidigare elitatlet har jag alltid varit väldigt intresserad av hur maten påverkar vår hälsa. Växtbaserad fisk är nästa stora trend när det gäller alternativ till animaliska produkter, och Hooked har förutsättningarna att bygga något stort, som bidrar till att driva matsystemet i en bättre riktning”, kommenterar NHL-veteranen.

Bolaget kommer även lansera ersättare för lax, calamari och räkor.
Bolaget kommer även lansera ersättare för lax, calamari och räkor.

Hooked Seafood startades för drygt två sedan av Tom Johansson och Emil Wasteson. Medgrundare är även bolagets forskningschef, Peter Liu.

Idén växte fram när duon såg vilka utmaningar den ökade fiskkonsumtionen har som delvis bidragit till att en tredjedel av världens fiskbestånd i dag är överfiskade. 

En stor del av den ökande efterfrågan handlar dock om odlad lax. 

”82 procent av all lax vi äter i Europa kommer från farmerna i Norge, som nu är så maximerade och täta att de behöver bekämpningsmedel för att hållas rena. Samtidigt släpper de ut mycket koldioxid och fiskavföring som är skadligt för våra hav”, kommenterar Tom Johansson. 

För Tom Johansson, som är uppvuxen i Stockholms skärgård, var det en yngre syster som gjorde honom mer uppmärksam på problemet.

”Vi har alltid ätit mycket fisk men när min syster blev vegan började hon ifrågasätta vad vi åt, och hon hade mycket kunskaper om fiskens miljö- och hälsopåverkan”, berättar han.

De få fisksubstitut som syskonen hittade på marknaden höll dock inte måttet i varken smak eller näring.

Läs mer: Food tech-bolaget tar in 10,5 miljoner kronor för att odla grönkål 

Samtidigt såg Tom Johansson under sin tid på konsumentvarujätten Procter & Gamble hur marknaden alltmer skiftade mot en en mer växtbaserad diet.

Med de två insikterna föddes idén till Hooked Foods, efter att ha blivit ihopkopplad med Emil Wasteson som då jobbade med ett startup-bolag inom matsvinn. 

Tillsammans med Peter Liu, som forskat inom livsmedelsutveckling och näring, satte trion igång med att utveckla produkterna i samarbete med ledande forskningsinstitut inom området i Göteborg. 

En viktig ingrediens är soja, en råvara som ibland utpekas som en miljöbov då regnskog skövlas.

”Soja är ett fantastiskt bönprotein som är hållbart när det kommer från rätt ställen. Majoriteten av problemen med soja härstammar från djurföda som storföretag vill producera så billigt som möjligt. Eftersom klimatet är grunden i allt vi gör är vår soja hållbart producerad utan någon koppling till skogsskövling”, kommenterar Tom Johansson. 

Den första produkten till lansering är tonfisk, men substitut för lax, calamari och räkor är också på gång.

”Proteinnivån i vår 'toona' är hög på 17 procent, vilket är i linje med tonfisk. Med algerna har vi inte riktigt lyckats komma upp i samma omega 3-nivåer, så där har vi lite att jobba på. Men toonan har bra näring och riktigt god smak så vi är glada över att äntligen få lansera den i Sverige.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera