Under våren 2021 lanseras Hooked Seafoods första produkt, tonfiskersättaren 'toona', som består av sojabönor, solrosolja och alger, på flera restauranger i Sverige. Det rör sig om kafékedjor, salladsbarer och sushirestauranger.
Bland investerarna finns det svenska investmentbolaget Pluscap, grundat av bland andra före detta hockeyproffset Mattias Weinhandl.
”Som tidigare elitatlet har jag alltid varit väldigt intresserad av hur maten påverkar vår hälsa. Växtbaserad fisk är nästa stora trend när det gäller alternativ till animaliska produkter, och Hooked har förutsättningarna att bygga något stort, som bidrar till att driva matsystemet i en bättre riktning”, kommenterar NHL-veteranen.
Hooked Seafood startades för drygt två sedan av Tom Johansson och Emil Wasteson. Medgrundare är även bolagets forskningschef, Peter Liu.
Idén växte fram när duon såg vilka utmaningar den ökade fiskkonsumtionen har som delvis bidragit till att en tredjedel av världens fiskbestånd i dag är överfiskade.
En stor del av den ökande efterfrågan handlar dock om odlad lax.
”82 procent av all lax vi äter i Europa kommer från farmerna i Norge, som nu är så maximerade och täta att de behöver bekämpningsmedel för att hållas rena. Samtidigt släpper de ut mycket koldioxid och fiskavföring som är skadligt för våra hav”, kommenterar Tom Johansson.
För Tom Johansson, som är uppvuxen i Stockholms skärgård, var det en yngre syster som gjorde honom mer uppmärksam på problemet.
”Vi har alltid ätit mycket fisk men när min syster blev vegan började hon ifrågasätta vad vi åt, och hon hade mycket kunskaper om fiskens miljö- och hälsopåverkan”, berättar han.
De få fisksubstitut som syskonen hittade på marknaden höll dock inte måttet i varken smak eller näring.
Läs mer: Food tech-bolaget tar in 10,5 miljoner kronor för att odla grönkål
Samtidigt såg Tom Johansson under sin tid på konsumentvarujätten Procter & Gamble hur marknaden alltmer skiftade mot en en mer växtbaserad diet.
Med de två insikterna föddes idén till Hooked Foods, efter att ha blivit ihopkopplad med Emil Wasteson som då jobbade med ett startup-bolag inom matsvinn.
Tillsammans med Peter Liu, som forskat inom livsmedelsutveckling och näring, satte trion igång med att utveckla produkterna i samarbete med ledande forskningsinstitut inom området i Göteborg.
En viktig ingrediens är soja, en råvara som ibland utpekas som en miljöbov då regnskog skövlas.
”Soja är ett fantastiskt bönprotein som är hållbart när det kommer från rätt ställen. Majoriteten av problemen med soja härstammar från djurföda som storföretag vill producera så billigt som möjligt. Eftersom klimatet är grunden i allt vi gör är vår soja hållbart producerad utan någon koppling till skogsskövling”, kommenterar Tom Johansson.
Den första produkten till lansering är tonfisk, men substitut för lax, calamari och räkor är också på gång.
”Proteinnivån i vår 'toona' är hög på 17 procent, vilket är i linje med tonfisk. Med algerna har vi inte riktigt lyckats komma upp i samma omega 3-nivåer, så där har vi lite att jobba på. Men toonan har bra näring och riktigt god smak så vi är glada över att äntligen få lansera den i Sverige.”