Hoppa till innehållet

Nike släpper självknytande skor

Sportjätten Nike har hållit sig långt framme när det gäller digitalisering och uppkopplade prylar. Nu lanserar de en uppkopplad, självknytande sko. 

Självkörande bilar har varit i ropet länge, nu satsar sportjätten Nike på självknytande skor.
Självkörande bilar har varit i ropet länge, nu satsar sportjätten Nike på självknytande skor.

I kultfilmen Tillbaka till Framtiden bär huvudkaraktären ett par skor från Nike som knyter sig själva. För fyra år sedan släppte Nike ett par skor inspirerade från filmen med funktionen att knyta sig själva. Då handlade det om totalt 1500 par skor som såldes till förmån för forskning kring sjukdomen Parkinsons. PR-jippot verkar dock ha väckt en verklig idé hos sportjätten. 

Nu lanseras nämligen Nike Adapt BB, en sko som knyter sig själv. Och den här gången verkar det handla om mer än ett marknadsföringsspektakel. Den första varianten av skon är gjord för basketspelare. 

Läs mer: Nikes innovationschef går över till Tesla   

"Skorna är kopplade till en mobilapp som gör att spelare kan lägga in olika inställningar beroende på vilket moment av en match de befinner sig i. Till exempel kan skon uinder en timeout knyta upp sig för att sedan knytas åt igen när spelet startar", skriver Nike i ett pressmeddelande. 

De självknytande skorna med tillhörande mobilapp.
De självknytande skorna med tillhörande mobilapp.

Skorna kommer att börja säljas i mitten av februari. Planen är att nya skor ska utvecklas för andra sporter men med samma teknik i grunden. Utöver spännsystemet som drar ihop skorna finns, en sensor som kopplas upp mot mobilappen. Skorna laddas trådlöst på en laddplatta. 

Skorna kommer att kosta 350 dollar, motsvarande 3200 kronor, och säljs till en början endast i USA. 

Nike har tidigare satsat stort på digitala lösningar så som fitnessarmbandet Nike Fuel Band. Dock har ingen uppkopplad produkt från bolaget ännu blivit någon megasuccé. 

Läs mer: Nike-chef till Spotifys styrelse 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera