Entreprenörsprofilen Jens Nylander (NTL) är kanske mest känd för sina bravader under 90-talet, då han grundade det en gång mycket framgångsrika mp3-spelarmärket Jens of Sweden. Han ligger även bakom det numera börsnoterade hörlursföretaget Jays.
De senaste två åren har han varit upptagen med en helt annan satsning. Företaget Automile (NTL), grundat år 2014, har utvecklat ett system som kopplar upp bilar mot nätet för att mäta förarens vanor och bilens skick i en digital körjournal.
I fjol tog Automile in motsvarande 45 Mkr i finansiering och flyttade samtidigt sitt huvudkontor till Silicon Valley. Numera huserar bolaget i en ombyggd bilverkstad på Alma Street i Palo Alto, runt hörnet från bland andra Peter Thiels miljardvärderade Palantir Technologies och riskkapitalbolag som Accel Partners och svenska Creandum.
Nu fyller Jens Nylander på kassan ytterligare. I den nya finansieringsrundan på 55 Mkr deltar Skype-grundaren Niklas Zennström (NTL), tillsammans med Echosign-grundaren Jason Lemkin, Loopia- och Pingdom-grundaren Sam Nurmi (NTL) samt Justin Kan, grundare av streamingtjänsten Twitch.
“Vi hade egentligen tänkt att vänta till slutet av året med att ta in mer pengar. Men det dök upp ett antal erbjudanden som vi tyckte var tillräckligt bra för att gå vidare med”, säger Jens Nylander.
Särskilt glad är han över att knyta Jason Lemkin till bolaget.
“Det var viktigt för oss att få in en välkänd amerikansk delägare och han har ett starkt rennomé här borta. Att rekrytera från hans nätverk är en helt annan sak än att rekrytera från mitt nätverk”, säger han.
Investeringen görs på en värdering av hela Automile om ungefär 250 Mkr, enligt Jens Nylander.
Han räknar med en omsättning på ungefär 35 Mkr år 2016, en rejäl ökning från fjolåret då motsvarande siffra var 6 Mkr. Automile får alla sina intäkter från betalande kunder, som betalar mellan 49 och 199 kronor i månaden för varje Automile-låda de installerar i sina fordon.
Bolaget redovisar dock fortfarande förluster.
“Vi är lönsamma i Norden men inte i USA. Kassaflödesproblematik är alla hårdvarubolags akilleshäll, men för oss handlar det framförallt om personalkostnader. Jag har jobbat med hårdvara tidigare så jag vet att man måste vara försiktig med lager- och komponenter”, säger Jens of Sweden.
Den typiska Automile-kunden är ett företag med mellan 2 och 250 fordon i trafik, säger Jens Nylander. Det handlar om allt från städföretag och larm- och låsinstallatörer till trädgårdsarbetare och byggarbetare.
Bland konkurrenterna finns jättar som Tomtom Telematics, med en omsättning på drygt 1,3 miljarder kronor år 2015, samt börsnoterade Fleetmatics, med ett börsvärde på drygt 14 miljarder kronor.
Automiles fördelar, enligt Jens Nylander, är dess litenhet, enkelhet och användarvänlighet.
“Det handlar om gamla bolag som grundades för tio-femton år sedan. Det finns inga publika priser, du kan inte köpa produkterna över nätet. Hårdvaran är komplex och apparna är horribla”, säger han.
Pengarna han nu tar in ska gå till att skala upp bolagets marknadsföring och försäljning. Under året ska Automile expandera med produkter för andra fordonskategorier, som grävmaskiner och trailers. Nästa produkt heter Anytrack och är en liten dosa som gör att ägaren kan spåra sitt fordon via mobilnätet, i stöldskydds- och försäkringssyfte.
Slutmålet med Automile är en börsnotering, säger Jens Nylander.
“Vi har valt en växande marknad som är värd ca 150 miljarder kronor idag. Vad kan då ett litet startupbolag åstadkomma där? Åtminstone ett par miljarder, skulle jag tro. Mitt mål har alltid varit att notera ett större bolag. Sen får vi se hur lång tid det tar”, säger han.