Hoppa till innehållet

”Niklas Zennström och Stina Bergfors har förnyat H&M:s styrelse”

H&M anses ligga efter med e-handeln. Men till sitt förfogande har klädjätten två av börsens starkast lysande digitala stjärnor.

Stina Bergfors, tidigare Sverigechef på Google, och Skype-grundaren Niklas Zennström sitter båda i H&M:s styrelse.
Stina Bergfors, tidigare Sverigechef på Google, och Skype-grundaren Niklas Zennström sitter båda i H&M:s styrelse.Foto: Sammy Steen/Rebecka Uhlin

Aktieanalytikerna ser i dag ljummet på H&M, som sedan 2015 har sett sin aktiekurs falla med drygt 40 procent.

En anledning är att modejätten anses ha halkat efter inom e-handel, en marknad där europeiska jättar som Zalando tagit på sig ledartröjan.

Kombinationen av dessa två är väldigt intressant

I sin styrelse har dock H&M några av börsens starkast lysande digitala stjärnor: Niklas Zennström, grundaren av Skype och riskkapitalbolaget Atomico, och Googles tidigare Sverige-chef Stina Bergfors.

Därmed besitter en fjärdedel av H&M:s styrelse digital spetskompetens. Det är nästan fyra gånger högre än snittet för samtliga storbolag på Stockholmsbörsen. Det visar Di Digitals granskning.

Läs mer: Underkänt: Storbolagens digitala kompetens sjunker

Niklas Zennström och Stina Bergfors rekryterades som ett led i att föryngra H&M:s styrelse, som tidigare inte omsatt särskilt många ledamöter genom åren. Niklas Zennström ersatte Kinneviks dåvarande vd Mia Brunell Livfors i styrelsen för drygt tre år sedan.

”Det intressanta med Niklas är att han fortfarande lever i teknikspåret. Han får hela tiden en tillförsel av ny kunskap genom bolagen han arbetar med. Det är viktigt. Annars består styrelser ofta av personer som har lämnat en befattning inom ett visst område”‚ säger Jan Andersson.

I fjol rekryterade modejätten Stina Bergfors, som då var vd för onlinevideonätverket United Screens.

”Niklas är duktig på själva tekniken och dess applikationer medan Stina har jobbat på Google och vet hur man skalar upp tekniken. Det är just det som H&M behöver, att gå från marknad till marknad. Där är Stina väldigt duktig. Kombinationen av dessa två personer är väldigt intressant.”

Räcker det för H&M att ha 2 av 7 styrelseledamöter med digital spetskompetens?

”Jag tror det. H&M är primärt inget it-företag som säljer it-lösningar utan ett bolag som använder den digitala tekniken för att vässa sitt koncept att sälja olika konsumentprodukter.”

Inför den senaste stämman valde ni att inte välja in någon ny ledamot. Varför inte det?

”De senaste sju–åtta åren har vi fokuserat på att förnya och föryngra en styrelse vars medlemmar historiskt sett har funnits där länge. Sussi Kvart tjänstgjorde i 18 år, Melker Schörling i 19 år. Fyra av våra sju medlemmar har tillkommit sedan 2014. Att ta in en ytterligare person kunde bli lite väl mycket på kort sikt. Vi ville låta styrelsen få lite arbetsro.”

Läs mer: Underkänt: Storbolagens digitala kompetens sjunkerFoto:
Med makt att förändra. Till vänster Ramsay Brufer, vars Alecta sitter i 14 valberedningar. Jens Henriksson (th), vd på Folksam, är ordförande i Swedbanks valberedning. I mitten Suzanna Sandler, vd för Styrelseakademien. Foto: Press


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera