Hoppa till innehållet

Niklas Zennström ökar i Automile som värderas till en halv miljard

Skype-grundaren Niklas Zennström och amerikanska Salesforce är med när techprofilen Jens Nylander tar in ytterligare 12 miljoner kronor till sitt bolag Automile. Bolaget värderas nu till nära 500 miljoner kronor.

Automiles grundare Jens Nylander och Skype-grundaren Niklas Zennström
Automiles grundare Jens Nylander och Skype-grundaren Niklas Zennström

I slutet av 90-talet var Jens Nylander främst känd för sina Mp3-spelare med varumärket ”Jens of Sweden”. Sedan dess har han startat det numera börsnoterade hörlursföretaget Jays.

Men de senaste tre åren har techprofilen varit upptagen med en helt annan satsning, nämligen företaget Automile (NTL). Bolaget har utvecklat ett system, med tillhörande mjukvara, som kopplar upp bilar mot nätet för att mäta förarens vanor och bilens skick i en digital körjournal.

I fjol tog Automile in motsvarande 45 Mkr i finansiering och flyttade samtidigt sitt huvudkontor till Silicon Valley.

I somras kunde Di Digital rapportera att Automile tagit in ytterligare 55 Mkr i en runda som leddes av Echosign-grundaren Jason Lemkin. Med på tåget var även Skype-grundaren Niklas Zennström (NTL), tillsammans med, Loopia- och Pingdom-grundaren Sam Nurmi (NTL) och Justin Kan, grundare av streamingtjänsten Twitch.

”Redan i somras fanns ett stort intresse men vi kunde inte få plats med alla investerare på den värdering Jason erbjöd. Den var maximerad till 55 miljoner kronor och jag kunde inte ta in ytterligare kapital”, säger Jens Nylander.

Han har nu fått grönt ljus för att ta in ytterligare 12 Mkr (1,25 miljoner dollar) från Niklas Zennström, den amerikanska techjätten Salesforce samt andra befintliga investerare.

Jens Nylander visar upp Automiles dosa.

Jens Nylander uppger att investeringen sker till en värdering på cirka en halv miljard kronor, vilket är dubbelt så högt som vid kapitalrundan i juli.

Salesforce har tidigare investerat i exempelvis Box och Docusign och fokuserar huvudsakligen på att investera i så kallade ”software as a service”-bolag. Automile blir nu det senaste exemplet på detta.

Automile erbjuder så kallade fleet-management tjänster för företag med fordonsflottor. Tjänsten används för att öka produktiviteten, uppfylla lagar och krav och reducera kostnaden för tidsspill, bränsleförbrukning och skador i trafiken. Bolaget har idag över 6000 företag med tiotusentals abonnenter och några av bolagets svenska kunder är Ambea, Ricoh och Ragnsells.

”Vi har redan idag en stark kassasituation med över 60 miljoner i kontanter med har av strategiska skäl valt att ta in dessa ytterligare 12 miljoner. Kombination av kapitalstarka investerare som tror på oss gör att kan öka takten på marknadsföring och utveckling i fler länder”, säger Jens Nylander.

Han betonar att intresset för bolag som Automile är stort i USA just nu. En av Automiles konkurrenter, Fleetmatics, köptes exempelvis upp från börsen nyligen av telekom-operatören Verizon i en affär värd cirka 22 miljarder kronor. Marknaden för de tjänster Automile och Fleetmatics erbjuder beräknas vara värd cirka 230 miljarder kronor under 2016, enligt Nylander.

”Cirka 84 procent av alla kommersiella fordon i USA som används av företag har inget fleet management system idag vilket lämnar oss en omfattande möjlighet att bli en stor aktör. Automile erbjuder en lösning som installeras själv av kunden och passar företag med allt från några få bilar upp till tusentals bilar”, säger Jens Nylander.

De 12 miljoner kronorna ska användas för ytterligare rekryteringar inom utveckling samt ytterligare nyinvesteringar i marknadsföring.

Bolagets verksamhet i Sverige och USA beräknas för 2016 omsätta cirka 35 Mkr, en ökning från 8,5 Mkr 2015. Förlusten för 2015 uppgick till cirka 10 Mkr och beräknas för 2016 uppgå till cirka 25 miljoner för bägge verksamheterna.

”Jag tror vi når positivt kassaflöde i slutet av 2017, eller början av 2018”, säger Jens Nylander.

Automile huserar numera i en ombyggd bilverkstad på Alma Street i Palo Alto, runt hörnet från bland andra Peter Thiels miljardvärderade Palantir Technologies och riskkapitalbolag som Accel Partners och svenska Creandum.

Automiles kontor i Silicon Valley.

Totalt jobbar 16 personer idag på Automiles Silicon Valleykontor, medan cirka 25 personer jobbar på kontoret i Stockholm. Man ska även öppna kontor i Olso inom kort.

Automile har hittills tagit in cirka 112 miljoner kronor i kapital från en rad investerare som Dawn Capital, Point Nine Capital, Jason Lemkin, Niklas Zennström, Salesforce, samt affärsänglarna Sam Nurmi och Justin Kan.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera