Hoppa till innehållet

Nintendo smygvisar sin nya hårdvara

Japanska Nintendo nästa spelkonsol, NX, visas upp för första gången i eftermiddag. Den ska enligt planerna gå att köpa till våren.

Japans premiärminister Shinzo Abe klädde i somras ut sig till Nintendos legendariska spelkaraktär Super Mario.
Japans premiärminister Shinzo Abe klädde i somras ut sig till Nintendos legendariska spelkaraktär Super Mario.

Den första uppvisningen blir en tre minuters video, som bolaget lägger upp på sin sajt klockan 16 svensk tid.

Hur mycket detaljer om konsolens funktioner som kommer att avslöjas i videon är oklart.

Hur som helst, vi kommer att följa detta för att se i vilken utsträckning NX skiljer ut sig, säger Takeshi Koyama, analytiker på Mizuho Securities.

Framgång för NX-konsolen är avgörande för Nintendo, som bygger sin affärsmodell på konsoler trots att allt fler flyttar sitt spelande från tv-soffan till mobiltelefonen.

Nintendos senaste konsol, Wii U har sedan den lanserades 2012 sålts i 13 miljoner exemplar. Föregångaren, Wii, lanserades redan 2006 och har sålt i 101 miljoner exemplar.

Speljätten har tidigare aviserat att det i december blir debut för bolagets mest kända spel, Super Mario Bros, på mobilmarknaden.

Nintendo-aktien, vars värde har fördubblats sedan början av juli, lyfte med 3,3 procent under onsdagens handel på Tokyobörsen sedan bolaget flaggat för NX-videon.

Nintendo har under flera år haft problem att hålla uppe sina marknadsandelar på den hårda spelmarknaden, där man tampas med giganter som Sony och Microsoft.

Bolaget har dock fått vind i seglen efter sommarens succé med mobilspelet Pokémon Go. Nintendo är delsägare i Pokémon Company, som ligger bakom spelet och plockar hem en andel av intäkterna som flödar in när användare köper tillbehör i spelet.

Di Digital/TT

Kommentar: ”Apple-samarbetet kan bli döden för Nintendo”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera