Hoppa till innehållet

Nio av tio riskkapitalinvesteringar går till en man

Över 90 procent av de svenska riskkapitalbolagens techinvesteringar görs i bolag med manliga grundare, visar Di Digitals granskning. Andelen kvinnliga entreprenörer som får in riskkapital är försvinnande liten.

Över 90 procent av det senaste årets riskkapitalinvesteringar i svenska techbolag går till bolag med manliga grundare, visar Di Digitals granskning.
Över 90 procent av det senaste årets riskkapitalinvesteringar i svenska techbolag går till bolag med manliga grundare, visar Di Digitals granskning.Foto: Grafik: Anna Byström

Under årets tre första kvartal investerades över 8 miljarder kronor i den glödheta svenska internet- och startupsektorn, enligt en sammanställning från Industrifonden. Jämställdhet har länge varit en brännande fråga i branschen, och initiativ som Techeq och Geek Girl Meetup får stöd och sponsorpengar från några av sektorns mest tongivande företag och organisationer.

Men när det kommer till riskkapitalet, den ekonomiska motorn bakom den senaste tidens kraftiga tillväxt, är verkligheten en annan. Halva Sveriges befolkning finns nästan inte representerad alls i statistiken.

I en granskning har Di Digital gått igenom samtliga investeringar i svenska tech- och internetbolag som gjorts sedan årsskiftet av riskkapitalbolagen Northzone, Creandum, Moor och GP Bullhound, samt statliga Almi Invest, Vinnova och Industrifonden.

Vi har även granskat samtliga investeringar som gjorts inom ramen för acceleratorprogrammen hos Sting, The Springfield Project och Chalmers Ventures.

Bland de 106 företag som tagit in kapital från investerarna i vår granskning är 93 procent av grundarna män. 94 bolag har enbart manliga grundare. Endast tolv bolag har en eller flera kvinnliga grundare.

Bara tre av bolagen har enbart kvinnliga grundare. Av sammanlagt 227 grundare är enbart 15 kvinnor.

Bland de 106 företag som tagit in kapital från investerarna i vår granskning är 93 procent av grundarna män. Bara tre av bolagen har enbart kvinnliga grundare.

Skevheten är påtaglig inte bara bland de privata aktörerna. Även de statliga riskkapitalfonderna gör den övervägande majoriteten av sina investeringar i bolag med manliga grundare, visar vår granskning.

Bara ett av de 20 techbolag som statliga Almi Invest investerat i har en kvinnlig grundare. Statliga Vinnova har den högsta andelen kvinnliga medgrundare i bolagen de investerat i. Av 30 techbolag har sex av dem en kvinnlig medgrundare.

”Det är så här det ser ut. Vi jobbar både långsiktigt och kortsiktigt med hur vi fördelar stöd till företag. Långsiktigt ser vi över våra bedömningsprocesser och vår kommunikation och vilka förebilder vi lyfter fram. Kortsiktigt har vi sett till att våra bedömningspaneler alltid består av 40/60 andelar män och kvinnor”, säger Jenni Nordborg, avdelningschef på Vinnova.

STING, som delvis finansieras av offentliga medel, investerar via ängelnätverket Propel Capital mellan 250 000 och 300 000 kronor i en stor andel av de bolag som antas till acceleratorprogrammet STING Accelerate. STING är också partner till flera jämställdhetsinitiativ i branschen.

Men organisationens eget facit i år är långt ifrån smickrande. Av de 15 tech- och internetrelaterade bolag som har fått kapital inom ramen för acceleratorprogrammet i år har endast ett – det sociala nätverket Happytail för hundälskare – ett kvinnligt grundarteam. Ytterligare en kvinnlig medgrundare finns med i bolaget Market2Member.

”Det finns en kraftig dominans av manliga innovatörer. Det kan vi även se på andelen kvinnor som läser till programmerare och utvecklare på universiteten. Redan där finns det ett jätteproblem”, säger Pär Hedberg, grundare och vd på STING.


Riskkapitalbolagen Northzone och Creandum – två av de mäktigaste aktörerna på den svenska techscenen – har satsat pengar i totalt 17 svenska bolag sedan årsskiftet. Samtliga grundare i samtliga bolag är män.

”Vi försöker göra något åt det genom att jobba med våra egna fördomar. Samtidigt behöver vi titta på 100 bolag för att göra en investering och vi saknar en volym av kvinnliga entreprenörer. Sållningen är väldigt hård”, säger Pär-Jörgen Pärson, partner på Northzone.

Pär-Jörgen Pärson tillägger dock att Northzone investerat i flera framgångrika startups ledda av kvinnor, dock utanför Sverige.

Riskkapitalbolaget Moor har sedan årsskiftet investerat i sex svenska bolag. Bara ett av dem har en kvinnlig medgrundare. Kerstin Cooley, partner på Moor, påpekar dock att fördelningen ser annorlunda ut över tid. I fjol fanns kvinnliga medgrundare i två av de fem svenskgrundade bolag som Moor gick in i. 

Riskkapitalbolagen Northzone och Creandum – två av de mäktigaste aktörerna på den svenska techscenen – har satsat pengar i totalt 17 svenska bolag sedan årsskiftet. Samtliga grundare i samtliga bolag är män.

Sofia Falk är grundare av Wiminvest och en av initiativtagarna till Battle of the numbers, som syftar till att öka mångfalden i företag. Hon anser att skevheten till stor del kan kopplas till vem som väljer ut vilka bolag det är värt att satsa på.

”Vem har tolkningsföreträde kring vad som är kompetens, potential och vad som är en bra idé? Vi jobbar mycket med omedvetna fördomar ute på företag. Att inte ha perspektivet av att vara kvinna eller de behov eller möjligheter det innebär när man värderar nya idéer, då tror jag att man missar många bra affärer”.

Läs även: Kommentar: "Sämre könsfördelning betyder sämre affärer"

(Rättelse) Tidigare uppgavs felaktigt att Moor enbart investerat i bolag med manliga grundare under 2015. Det stämmer inte. Bolaget har gjort sex investeringar i svenska bolag sedan årsskiftet, varav en i ett bolag med en kvinnlig medgrundare. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera