Branschorganisationen Taxiförbundet har vid flera tillfällen gått till hårt angrepp mot uppstickaren Uber, som på senare år expanderat kraftigt i Sverige. Ofta har det handlat om anklagelser om skattefusk.
Nu säger sig organisationen ha svart på vitt för att Ubers förare inte redovisar korrekta inkomster till Skatteverket. Av 110 granskade Uber-resor lät förarna bli att använda taxameter i 99 fall, enligt en granskning genomförd på uppdrag av Taxiförbundet.
Man skaffar sig konkurrensfördelar genom att dopa sig
För Skatteverket är uppgifter från taxibolagens taxametrar avgörande. Det enligt en proposition som klubbades av riksdagen sommaren 2014. Det eftersom taxameteravläsningar ligger till grund för Skatteverkets kontroll av taxiförares redovisning.
Endast i undantagsfall får ett företag som bedriver taxitrafik dispens från kravet på taxameter.
”Man skaffar sig konkurrensfördelar genom att dopa sig med skattefusk”‚ säger Claudio Skubla på Taxiförbundet, som på torsdagen lämnar sin granskning till myndigheterna.
Ubers kunder betalar för sina resor via företagets app, som slussar pengarna till moderbolaget i Nederländerna och sedan skickar 80 procent tillbaka föraren.
Uber-bilar som saknar taxameter lämnar därmed inget kvitto för Skatteverket att använda.
”Det finns en transparens mellan Uber och kunden, och mellan Uber och föraren, men inte gentemot myndigheterna”, säger Claudio Skubla.
Läs mer: Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uber Pop
Granskningen ifråga har genomförts av det privata säkerhetsföretaget Gothia Protection Group, som på uppdrag av Taxiförbundet har genomfört 110 resor med Uber-bilar.
Även om de allra flesta hade taxametrar i bilen skedde 90 procent av resorna antingen utan eller med avslagen taxameter.
“Regelverk ska respekteras kring taxameter och vi rekommenderar förare att använda taxametern, även om Uber-appen i mycket fungerar som en digital taxameter. Med det sagt så delar vi inte rapporten slutsatser och kan konstatera att den är finansierad av taxibolagens intresseorganisation Taxiförbundet,” säger Oliver Carrà, talesperson för Uber i Norden, i en skriftlig kommentar.
Claudio Skubla ser inget problem i att Taxiförbundet i praktiken har anlitat privatspanare för att granska sin konkurrent.
”Vi är en intresseorganisation och vi arbetar för en seriös bransch med konkurrens som sker på lika villkor där man förväntas konkurrera med hjälp av sina tjänster och prissättning”, säger han.
Regeringens skatteutredning, som presenterar sina slutsatser i december, ska bland annat ta ställning till huruvida taxameterkravet ska gälla utan möjlighet till dispens.
Oliver Carrà påpekar att alla Uber-resor är spårbara genom företagets app.
”Dessutom får alla förare rapporter varje vecka som underlag för skatteredovisning. Det är ett skäl av flera att många taxiförare lämnar stora bolagen för att vara sin egen chef med egna tider som partners till Uber”, säger han.
I dussintals fall har Uberförare bötfällts för olaga taxitrafik sedan de skjutsat passagerare mot betalning med den numera nedlagda samåkningstjänsten Uberpop.
Läs mer om Uber:
Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uber Pop
Kommentar: ”Uber har agerat korkat”