”Vi har en bra kundbas idag men tror att vi kan få fler. Men då måste vi investera, och där är AI en av de mest kritiska byggstenarna. Det är ett nytt Nordnet vi bygger”, säger Peter Dahlgren till Di Digital.
Han är vd på Nischbanken Nordnet som i höst lanserar den digitala medarbetaren Amelia, som ska hjälpa nya kunder att registrera sig på plattformen. Kundtjänstroboten är resultatet av ett partnerskap med det amerikanska bolaget IPSoft.
Jag ser Nordnet som ett stort fintechbolag
Förra hösten köptes Nordnet ut från börsen av riskkapitalbolagen Öhmangruppen och Nordic Capital. Börsen ansågs inte vara rätt miljö för att göra bolaget digitalt konkurrenskraftigt på längre sikt.
Läs även: "Därför kan Nordnet vinna på att lämna börsen"
Redan när Peter Dahlgren tillträdde vd-posten i maj berättade han för DI att han ville att nätmäklaren skulle bli bättre på att anamma ny teknik, däribland artificiell intelligens.
Läs även: Peter Dahlgren ny vd på Nordnet
Nu börjar alltså resultatet av strategin kunna skönjas. För Peter Dahlgren är Nordnet inte längre en nätmäklare eller nischbank.
”Jag ser Nordnet som ett stort fintechbolag. Vi har 620 000 kunder och ett starkt varumärke. Det vi gör nu är att höja ambitionsnivån”, säger han.
Inom en snar framtid kommer vi att lansera vår robotrådgivningsupplevelse
Han beskriver Amelia som en kognitiv teknologi som lär sig processer och kan kommunicera utan att följa ett manus.
”Tanken är att hon ska jobba sida vid sida med människor för att komplettera erbjudandet. Människor kommer alltid vara bättre än AI på relationer, men en AI kan jobba 24 timmar om dygnet.”
Läs även: "Därför vill vi ha kvinnliga AI-betjänter"
Vid lanseringen i höst kommer Amelia att hjälpa nya kunder som registrerar sig.
”Det kan vara bökigt för kunden eftersom lagstiftningen av goda skäl trycker på att många frågor behöver ställas och saker dokumenteras. Här kan Amelia förbättra upplevelsen genom att vara ett interaktivt stöd.”
Men tanken är att Amelia i takt med att hon lär sig nya saker framöver ska lära sig fler processer och vara med kunden längre fram i upplevelsen.
Nordnets vd ser AI som ett kritiskt verktyg för att förbättra kundupplevelsen i finansbranschen.
”Kunderna förändras. Kundbehovet förändras. Alla upplevelser som finns på mobilen och på nätet gör att kunderna vänjer sig vid en helt annan upplevelse och ställer rättmätiga krav på en annan service än den vi har idag.”
En robotrådgivare, en sorts AI som hjälper kunderna att investera, är på gång, berättar Nordnet-vd:n.
”Givetvis kommer vi att använda AI för finansiell rådgivning när vi känner att vi är mogna för det. Den framtiden är inte speciellt långt borta. Inom en snar framtid kommer vi att lansera vår robotrådgivningsupplevelse.”
Läs mer: Svenska robotrådgivare på väg ur startgroparna
Det nya draget skulle göra Nordnet, med drygt 600 000 kunder, till det i särklass största bolaget som bedriver robotrådgivning i Sverige.
En rad robotrådgivare har redan tagit sina första steg ut på den svenska marknaden, däribland Lysa som backas upp av förre Avanza-vd:n Nicklas Storåkers och Opti vars medgrundare är finansprofilen Ann Grevelius.
Läs även: Nu slåss robotarna om dina sparpengar – här är bolagen