Hoppa till innehållet

Nischbanken satsar på AI: ”Det är ett nytt Nordnet vi bygger”

Förra hösten köptes Nordnet ut från börsen för att rustas för framtiden. Nu lanserar bolaget en AI-medarbetare och flaggar för att en robotrådgivare är på gång. "Jag ser Nordnet som ett stort fintechbolag", säger vd:n till Di Digital.

Peter Dahlgren, vd på Nordnet sedan i maj. Foto: Jonas Eng
Peter Dahlgren, vd på Nordnet sedan i maj. Foto: Jonas Eng

”Vi har en bra kundbas idag men tror att vi kan få fler. Men då måste vi investera, och där är AI en av de mest kritiska byggstenarna. Det är ett nytt Nordnet vi bygger”, säger Peter Dahlgren till Di Digital.

Han är vd på Nischbanken Nordnet som i höst lanserar den digitala medarbetaren Amelia, som ska hjälpa nya kunder att registrera sig på plattformen. Kundtjänstroboten är resultatet av ett partnerskap med det amerikanska bolaget IPSoft.

Jag ser Nordnet som ett stort fintechbolag

Förra hösten köptes Nordnet ut från börsen av riskkapitalbolagen Öhmangruppen och Nordic Capital. Börsen ansågs inte vara rätt miljö för att göra bolaget digitalt konkurrenskraftigt på längre sikt.

Läs även: "Därför kan Nordnet vinna på att lämna börsen"

Redan när Peter Dahlgren tillträdde vd-posten i maj berättade han för DI att han ville att nätmäklaren skulle bli bättre på att anamma ny teknik, däribland artificiell intelligens.

Läs även: Peter Dahlgren ny vd på Nordnet

Nu börjar alltså resultatet av strategin kunna skönjas. För Peter Dahlgren är Nordnet inte längre en nätmäklare eller nischbank.

 ”Jag ser Nordnet som ett stort fintechbolag. Vi har 620 000 kunder och ett starkt varumärke. Det vi gör nu är att höja ambitionsnivån”, säger han. 

Inom en snar framtid kommer vi att lansera vår robotrådgivningsupplevelse

Han beskriver Amelia som en kognitiv teknologi som lär sig processer och kan kommunicera utan att följa ett manus.

”Tanken är att hon ska jobba sida vid sida med människor för att komplettera erbjudandet. Människor kommer alltid vara bättre än AI på relationer, men en AI kan jobba 24 timmar om dygnet.”

Läs även: "Därför vill vi ha kvinnliga AI-betjänter"

Vid lanseringen i höst kommer Amelia att hjälpa nya kunder som registrerar sig. 

”Det kan vara bökigt för kunden eftersom lagstiftningen av goda skäl trycker på att många frågor behöver ställas och saker dokumenteras. Här kan Amelia förbättra upplevelsen genom att vara ett interaktivt stöd.”

Men tanken är att Amelia i takt med att hon lär sig nya saker framöver ska lära sig fler processer och vara med kunden längre fram i upplevelsen.

Nordnets vd ser AI som ett kritiskt verktyg för att förbättra kundupplevelsen i finansbranschen.

”Kunderna förändras. Kundbehovet förändras. Alla upplevelser som finns på mobilen och på nätet gör att kunderna vänjer sig vid en helt annan upplevelse och ställer rättmätiga krav på en annan service än den vi har idag.”

En robotrådgivare, en sorts AI som hjälper kunderna att investera, är på gång, berättar Nordnet-vd:n.

”Givetvis kommer vi att använda AI för finansiell rådgivning när vi känner att vi är mogna för det. Den framtiden är inte speciellt långt borta. Inom en snar framtid kommer vi att lansera vår robotrådgivningsupplevelse.”

Läs mer: Svenska robotrådgivare på väg ur startgroparna

Det nya draget skulle göra Nordnet, med drygt 600 000 kunder, till det i särklass största bolaget som bedriver robotrådgivning i Sverige.

En rad robotrådgivare har redan tagit sina första steg ut på den svenska marknaden, däribland Lysa som backas upp av förre Avanza-vd:n Nicklas Storåkers och Opti vars medgrundare är finansprofilen Ann Grevelius. 

Läs även: Nu slåss robotarna om dina sparpengar – här är bolagen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera