Hoppa till innehållet

Nitro Games emission inför noteringen blev inte fulltecknad

Inför sin notering på First North i juni ville det finska spelbolaget Nitro Games ta in pengar för att vrida om affärsmodellen. Emissionen tecknades till 86 procent.

Finska Nitro Games planerar att börsnoteras på Nasdaq First North 16 juni. Foto: Nitro Games
Finska Nitro Games planerar att börsnoteras på Nasdaq First North 16 juni. Foto: Nitro Games

Den finska spelutvecklaren Nitro Games planerar att noteras på First North 16 juni med en pre-money värdering på 46,8 miljoner kronor. 

Läs även: Finska spelbolaget Nitro Games vill noteras i Stockholm

I samband med noteringen vill bolaget ändra sin affärsmodell genom att även börja publicera sina egna spel. 

Det innebär att bolaget kan behålla en större andel av intäkterna efter att distributionskanalen fått sin andel, men även en finansiell risk.

För att ta höjd för risken genomförde bolaget under 15-23 maj en kapitalanskaffningsrunda med målet att få in 3,2 miljoner euro. Den tecknades till 86 procent, vilket innebär att bolaget får in 2,8 miljoner euro, eller motsvarande drygt 27 miljoner kronor.

Målet är att utveckla och publicera två free-to-play-spel per år, liksom att uppdatera de bäst presterande spelen.

"Vi är bekväma med summan vi fick in. Vi kungjorde precis en deal på 11 miljoner kronor med Warming som säkrar vårt rörelsekapital tillsammans med pengarna vi tog in från börsnotering", skriver vd Jussi Tähtinen i ett mail till Di Digital.

Syftet med noteringen är enligt Nitro Games att de vill öka uppmärksamheten kring sitt varumärke och få lättare att skaffa externt kapital om det skulle behövas.

Nitro Games bildades 2007 och jobbade de första åren med att utveckla spel för utgivning av extern part till olika spelplattformer. 

Under 2016 hade Nitro Games intäkter på 0,8 miljoner euro och ett resultat efter finansnetto på -1,5 miljoner euro.

Läs även: Spelutvecklare upp 5 miljarder på börsen senaste året

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera