Hoppa till innehållet

NK kryddar julhandeln med AR-teknik: "Kommer slå igenom stort 2019"

Till årets julskyltning lanserar NK en app med "Pokémon Go-teknik". Tillsammans med kommunikationsbyrån 3dinteractive vill varuhuset skänka liv åt sina skyltfönster. 

Traditionsenligt smyckar NK ut sina varuhus till julen. Bilden är tagen 2016.
Traditionsenligt smyckar NK ut sina varuhus till julen. Bilden är tagen 2016.Foto: Henrik Montgomery/TT

En pampig julskyltning, som ska imponera på barnfamiljer, har varit en tradition för varuhuset NK i Stockholm sedan det först slog upp portarna 1915. 

I år får julskyltningen ett nytt inslag på NK:s varuhus i Stockholm och Göteborg. Förutom den traditionella utställningen har bolaget tagit fram en app som använder augmented reality-teknik, AR. Genom att skanna markörer på julskyltningen eller i entrén ska figurer från skyltningen visas på mobilskärmen.

I appen finns också en julkalender och i luckorna kommer varje dag en hälsning från olika kända profiler, bland annat artisten Måns Zelmerlöw. Tanken är att appen ska förstärka julupplevelsen på NK.

“Vi ville addera en unik upplevelse till den traditionsenliga skyltningen. Julskyltningen är väldigt uppskattad och när vi tänkte på vad vi ville göra med årets skyltning fastnade vi för AR”, säger Hanna Blom, pressansvarig på NK. 

Enligt Hanna Blom är det en del av den förnyelse som just nu pågår på NK och som väntas pågå fram till 2020. 

Läs mer: Chiquelle släpper AR-app som ska minska returer – men slår den mot köpen? 

En fullständig laserskanning av NK-husen i Stockholm och Göteborg har gjorts för att göra appen så verklig som möjligt, vilket gör NK först i Norden inom detaljhandeln att ha använda sig av den här typen av AR-värld i kommersiellt syfte.

NK räknar med att locka barnfamiljer och äldre personer utan barn med sin julsatsning.
NK räknar med att locka barnfamiljer och äldre personer utan barn med sin julsatsning.

Appen är skapad tillsammans med kommunikationsbyrån 3dinteractive, som sedan grundandet 2011 enkom arbetat med AR och VR. 

3dinteractive har sedan dess haft kunder som Saab, Vattenfall och Sveriges Riksbank. Bolaget utvecklar AR-teknik till bland annat mässor, konferenser eller nischade appar tänkta som säljverktyg eller kommunikationsmaterial. 

“Det är fortfarande en rätt smal marknad. Vi trodde att AR-tekniken skulle slå igenom när Pokémon Go kom, men då var det istället VR som blev det stora”, säger Mikael Spuhl, vd på 3dinteractive. 

Hannes Almqvist, AR-expert på 3dinteractive, menar att det största hindret till varför tekniken inte har slagit igenom kommersiellt är att alla telefoner fortfarande inte har stöd för mer avancerad AR-teknik och att den i dag behöver finnas i en app. 

Läs mer: ”Glöm VR” – Di Digital testar miljardsatsningen Magic Leaps AR-kit 

Men antalet personer som har en avancerad telefon ökar varje dag. Man räknar med att det inom fyra år finns 3,4 miljarder enheter i världen som har stöd för den här typen av teknik. I dag är motsvarande siffra 600 miljoner, enligt en analys gjord av AR- och VR-sajten Artillry. 

“Det är sannolikt att AR-tekniken i framtiden kommer att finnas på telefonen i anslutning till kameran eller i webbläsaren. Men för att det ska ske krävs också att man ska kunna erbjuda relevant innehåll”, säger Hannes Almqvist. 

På konsumentmarknaden inom detaljhandeln finns enorm potential, menar Mikael Spuhl. En del företag har tagit till sig tekniken - Ikea har till exempel en AR-app där man kan inreda sitt hem i mobilen. 

Enligt Artillry räknar man med att AR-industrin omsätter 47 miljarder dollar år 2020, motsvarande knappt 430 miljarder svenska kronor. Motsvarande siffra 2016 var drygt 7,5 miljarder kronor. 

Ett riktigt genomslag i Sverige tror Mikael Spuhl sker under 2019. Han menar även att AR kan vara ett sätt för fysiska butiker att stå emot den ökade e-handeln. Han förutspår bland annat att det i framtiden kommer att finnas popup-butiker med fysiska varor, men som komplement också erbjuder hela sitt sortiment genom AR. 

“Det som 2016 sågs som en gimmick har nu blivit en mer mogen teknik med ett tydligt affärsvärde. Nästa år kommer det nog att slå igenom stort. Stora internationella bolag som Amazon, Apple och Google satsar på det jättemycket och med tanke på den efterfrågan som ökat hos oss ligger AR-revolutionen runt hörnet”, säger Mikael Spuhl.

Läs mer: Spiltan går in i börsnoterat AR-bolag 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera