Annons

Nordea: ”Amazon i Sverige inom två år – här är aktierna som drabbas”

Daniel Ovin bevakar e-handel och teknikbolag på Nordeas analysavdelig.
Daniel Ovin bevakar e-handel och teknikbolag på Nordeas analysavdelig. Foto: Press
Nordea spår att Amazon etablerar sig i Sverige inom två år. Lanseringen väntas sänka flera av börsens retailkedjor och nätbutiker.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Våren 2018 rapporterade Di Digital att e-handelsjätten Amazon krattade för en etablering i Sverige under året. E-handelsjätten hade redan köpt domännamnet Amazon.se och rekryterade svensk personal, enligt flera källor. 

Men spekulationerna hamnade på skam.

Läs mer: Experterna: ”Amazon rekryterar – ska lansera i Sverige under våren”

När Di Digital följde upp bevakningen under hösten nämnde många branschkännare att de utdragna brexit-förhandlingarna förmodligen fått Amazons vd Jeff Bezos att tveka. 

Brexit-tesen får nu nytt liv i en hemlig rapport som Nordeas analysavdelning erbjudit sina kunder – och som Di Digital fått smygläsa exklusivt.

DiTV: Därför är Amazon försenade i Sverige

I rapporten skriver Nordea att Amazon var nära att etablera sig i Sverige redan hösten 2018. Ett tecken man nämner är att Postnord slöt ett treårsavtal med Amazon för leveranser i Sverige och Danmark under året. Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman sa att han var ”rätt säker” att en lansering skulle ske under året. 

”Enligt vår analys, hotade en hård brexit att göra leveranser från Amazons lager i Storbritannien väldigt dyra. Det var därför Amazon valde att avvakta”, säger Daniel Ovin, som bevakar e-handel och bolag med digitala affärsmodeller på Nordeas analysavdelning.

Men nu tror han på en omstart för Jeff Bezos nordiska äventyr. Han spår att Amazon inom två år har etablerat sig i Sverige, då med ett lager i norra Tyskland som främsta logistikhub. 

”Bland annat bygger Amazon ett gigantiskt lager utanför Borgstedt i Tyskland, bara 50 kilometer från den danska gränsen”, säger han.

Daniel Ovin uppskattar att detta lager blir cirka 30 000 kvadratmeter stort. 

”Detta lager skulle med lätthet kunna serva hela Norden. Som jämförelse förser ett enda lager på 25 000 kvadratmeter alla Amazons kunder i Australien”, säger han. 

Daniel Ovin säger sig även ha kommit över uppgifter som pekar på att Amazon under våren 2019 anställde ett antal nordiska översättare till sin enhet i Luxembourg, som arbetar med lokala hemsidor i Europa. Dessa rekryteringar brukar ske 1-2 år innan en lansering, menar han.

Rapporten nämner även att Amazon redan rullat ut flera dotterverksamheter i Sverige. Vid sidan av molntjänstebolaget AWS, som drivs självständigt från nätbutiken Amazon, har man även lanserat Amazon Prime Video, Amazon Music unlimited och, bara den senaste veckan, ljudbokstjänsten och Storytel-utmanaren Audible. 

”Åren innan Amazon lanserade sin e-handelstjänst i Australien lanserade man även här samtliga dessa tjänster”, skriver Nordea.

Läs mer: Så mycket fick Amazon betala för domänen amazon.se

För att uppskatta hur en lansering skulle påverka den svenska handeln har Nordea tittat på börsutvecklingen på flera marknader. Banken har jämfört utvecklingen under de två åren innan en lansering med de två år som passerat därefter, sett till både aktiekurs och rörelseresultat.

Rapporten ger två varnande exempel: 

1. I april 2017 aviserade Amazon att man skulle etablera sig i Australien. Redan i början av juni samma år hade ett snitt av de fem största retailbolagen i landet, inom områden där Amazon var aktivt, fallit med i snitt 19 procent på börsen. Detta under en period då det breda australienska indexet bara backade med 2 procent. 

2. I slutet av juni i år tillkännagav Amazon att man skulle etablera sig inom marknaden för professionell hår- och hudvård i USA. På tre dagar föll bolag inom sektorn, som Sally Beauty och Revlon, med nära 15 procent på börsen.

Daniel Ovins analys indikerar att Amazon i snitt tar 8-10 procent av den lokala e-handelsmarknaden, inom fem år av en etablering. Rörelsemarginalen i de olika branscherna faller i regel från cirka 8 procent till 6,6 procent inom ett par år. 

”Ett intåg skulle förmodligen orsaka breda nedgångar bland Nordens noterade konsumentbolag. Så blev det när Amazon gick in i Australien”, säger Daniel Ovin.

Han lyfter fram låga priser och snabba leveranser som två av Amazons starkaste kort. Nordea tror därför att en etablering skulle slå hårdast mot bolag inom bildelar, sportutrustning och -kläder, elektronik samt allmän detaljhandel, som heminredning och verktyg. 

”Amazon har ju en utpräglad lågprisstrategi. Detaljister som har ett eget varumärke och produkter som kunder är redo att betala premiumpriser för är avsevärt mindre utsatta”, säger Daniel Ovin.

Han bjuder även på tre säljtips - i det fall Amazon skulle etablera verksamhet i Sverige.

”Tre aktier som kan ta stryk är Clas Ohlson, Stockman i Finland och Matas i Danmark. De riskerar alla att se sina rörelsemarginaler falla”, säger Daniel Ovin.

Han vill inte nämna fler exempel. Men baserat på analysen kan man sätta ett frågetecken vid börsnoterade återförsäljare som Boozt, Zalando, Sportamore och Bygghemma.

”Än så länge utmanar Amazon inte nätets klädbutiker så mycket. Bolag som Boozt och Zalando säljer säljer ju främst kända varumärken, medan Amazon säljer billiga kläder”, säger Daniel Ovin.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer