Hoppa till innehållet

Nordea blir ny partner för Stockholms fintech-hub

Stockholms nya fintech-hub får in Nordea som partner. Med det nya samarbetet kommer ett antal Nordeaanställda att flytta in i kontorshotellets lokaler.

Stockholm Fintech Hub får in Nordea som betalande partner. Foto: Stockholm Fintech Hub.
Stockholm Fintech Hub får in Nordea som betalande partner. Foto: Stockholm Fintech Hub.

Det senaste året har Sveriges storbanker ökat sina investeringar i startupbolag men även i projekt som gör nära samarbeten med nya bolag inom fintech möjliga. Som en av dessa storbanker har Nordea startat ett eget acceleratorprogram för fintechbolag, med målet att komma närmare den nya tekniken. Banken lanserade även en plattform för crowdfundning i Finland förra året. 

Läs även: Här är storbankernas alla startupsatsningar 

Nu har banken tagit nästa steg in på startupscenen genom att bli betalande partner med Sveriges nya fintechhub, Stockholm fintech hub. 

”Det är viktigt för oss att vara där innovation sker”, säger Ewan Macleod, digitalt ansvarig på Nordea, i ett skriftligt meddelande. 

Genom sin miljoninvestering kommer banken att få tillgång till bolagen som sitter på hubben för framtida samarbeten.

"Som en stor bank är vi ständigt tvungna att snabbt utveckla rätt teknik och rätt service till kunden. Det vi inser är att vi inte behöver göra det ensamma utan det finns ett växande finansiellt ekosystem som vi kan dra nytta av”. 

Läs även: Stockholm får en fintech-hub 

Som ny partner kommer ett antal av Nordeas personal att flytta in i fintechhubens lokaler för att dra nytta av den mångfald av fintechbolag som sitter där. 

”Vårt partnerskap med Nordea cementerar en viktig grundpelare för hubens ekosystem. Vi är stolta över att huben kommer att stå i centrum för samarbeten mellan startupbolag och banker”, säger Matthew Argent, grundare och vd för Stockholms Fintech Hub.

Foto: Pressbild

Matthew Argent är vd och grundare av Stockholm Fintech Hub.
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera