Annons

Nordea: Här är sektorerna som pressas av Amazon

Nordeas analytiker Daniel Ovin.
Nordeas analytiker Daniel Ovin. Foto: TT, Press.
Två år efter Amazons lansering har konkurrenternas rörelsemarginaler i snitt fallit med 17 procent. Det konstaterar Daniel Ovin på storbanken Nordea i en analys. ”Amazon är extremt långsiktiga. De har en horisont på tjugo–trettio år”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska storbanken Nordea har genom analytikern Daniel Ovin, som bevakar e-handel och teknikbolag, spått en lansering av Amazon i Sverige under 2020 eller 2021.

Nu är intåget ett faktum. Daniel Ovin tror att Amazon fram till att ”Amazon.se” slår upp portarna kommer att arbeta hårt med att locka lokala tredjepartssäljare till plattformen.

Han pekar på att en del kritiker trodde att Amazon aldrig skulle klara av att anpassa sin plattform till den lokala marknaden i Australien, när de lanserade där 2017.

”Men det löste de med tredjepartssäljare. Efter nio månader hade 20 000 sådana anslutit sig till plattformen. Jag gissar att de kommer vara aggressiva på samma sätt i Sverige, genom att skriva avtal med lokala handlare”, säger han.

Parallellt kommer Amazon direkt inleda en egen prispress inom produktkategorier där de är starka globalt, till exempel elektronik och heminredning, tror Daniel Ovin.

”Man ska inte glömma att Amazon är extremt långsiktiga. De har en horisont på tjugo–trettio år”, säger han.

I Tyskland och Storbritannien har Amazon dominerande marknadsandelar på cirka 30 procent inom den totala e-handeln. Den amerikanska jätten har dock inte nått samma nivåer i andra europeiska länder, utan till exempel nått drygt 10 procent i både Italien och Spanien.

”Inom tre till fem år tror jag Amazon har mellan 5–10 procent av hela den svenska marknaden”, säger Daniel Ovin.

Nordea har analyserat 59 börsnoterade bolag på 17 olika marknader, inom sju olika produktkategorier. I genomsnitt hade de berörda företagens rörelsemarginaler, på ebit-nivå, fallit med 17 procent två år efter Amazons inträde i landet.

De hårdast drabbade produktkategorierna sett till lönsamhet var – i tur och ordning – bildelar, sportutrustning och -kläder, generella varor som hemdekorationer och köksartiklar, samt hemelektronik.

”De sätter en enorm prispress. Men det intressanta är att omsättningen i många av de här bolagen inte nämnvärt påverkades negativt, Amazon hjälper marknaden att växa i sin helhet. Marginalerna har snarare pressats på grund av de stora investeringar som krävts för att möta hotet från Amazon”, säger Daniel Ovin.

Handlare som har ett starkt eget varumärke eller säljer premiumprodukter, till exempel inom mode, är däremot avsevärt mindre utsatta. 

Daniel Ovin vill däremot inte peka ut några specifika bolag som kan gynnas eller drabbas av Amazons inträde. 

Läs mer: Nordea: ”Amazon i Sverige inom två år – här är aktierna som drabbas”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer