Annons

Bakläxa för snabbväxande bankapp – affärsmodell får kritik

PFC:s vd Mattias Malmström, bolagets ekonomiapp och grundaren Eli Daniel Keren.
PFC:s vd Mattias Malmström, bolagets ekonomiapp och grundaren Eli Daniel Keren. Foto: Kollage: Press och Amanda Lindgren (Di)
Nordea har satsat 95 miljoner kronor på den snabbväxande svenska bankappen PFC vars upplägg nu har fått ögonen på sig från myndighetshåll.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I januari lanserades en ny sorts kreditprodukt på den svenska marknaden: Möjligheten att delbetala ett köp upp till 30 dagar efter att det genomförts.

Bankappen PFC:s tanke är att kunderna ska kunna köpa exempelvis en festivalbiljett eller en flygbiljett för egna pengar – och sedan dela upp betalningen i efterhand. Istället för ränta utgår då månadsavgifter som betalas till PFC. 

För köp upp till 10 000 kronor, exempelvis, är avgiften 50 kronor i månaden.

”I vissa lägen behöver man en buffert eller en brygga eftersom planer ändras eller för att man behöver tänka om”, beskrev kommunikationschefen Charlotta Åsell upplägget för Di Digital i januari.

Storägaren Nordea har i omgångar investerat totalt 95 miljoner kronor i PFC, som enligt egen utsago är Sveriges snabbast växande bankutmanare med närmare 100 000 användare för sina olika tjänster.

Men nu uppmanar Konsumentverket PFC att upphöra med marknadsföringen av den nya delbetalningstjänsten, med motiveringen att den strider mot måttfullhetskravet i konsumentkreditslagen och kan locka kunderna till ”oöverlagda beslut”.

”Konsumenten erbjuds alltså att refinansiera ett redan betalt köp med en kredit trots att man gjort ett aktivt val om att erlägga betalning direkt”, heter det bland annat i ett tillsynsärende som myndigheten satte igång i början av april.

Bankutmanaren sällar sig därmed till den växande skara av kreditbolag som har fått en reprimand för bristande måttfullhet sedan konsumentkreditlagen skärptes under 2018.

Läs även: Lånesajter reklamgasar – spränger miljardvallen

PFC utreder nu innebörden av tillsynsärendet och kommer inom kort att inkomma med ett svar till Konsumentverket, meddelar bolaget.

Raoul Mehta, som är chef för regelefterlevnad på PFC, skriver i ett mejl till Di Digital att att bolagets marknadsföring har varit ”uteslutande av profilskapande karaktär” för att informera om en nylanserad tjänst och att man har beaktat måttfullhetskravet.

”Vi anser att vår delbetalningstjänst är utformad på ett sätt som inte uppmuntrar till något annat än ansvarstagande. Eftersom kunden fattar sitt kreditbeslut i efterhand finns möjlighet för kunden att i lugn och ro sätta sig in i våra villkor och de ekonomiska följderna som nyttjande av tjänsten innebär”, skriver han.

Exempel på den reklam som har fått Konsumentverket att reagera.
Exempel på den reklam som har fått Konsumentverket att reagera. Foto: Konsumentverket/Faksimil

Dessutom innebär lösningen – till skillnad från andra kreditalternativ som presenteras innan köp – att kunden först måste genomföra köpet med sina egna pengar. Det i sig motverkar förhastade kreditköp, menar Raoul Mehta.

PFC – vars uttalade målsättning är att bli en heltäckande mobilbank – lanserade sina första tjänster under 2018 och tillhandahåller bland annat ett betalkort via Mastercard. Bolaget värderas till en halv miljard kronor.

Läs även: Ekonomiappen värderas till en halv miljard – nu lämnar grundaren vd-posten

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer