Annons

Nordea lanserar plattform för crowdfunding

Björn Wahlroos, styrelseordförande för Nordea kan nu stoltsera med en egen plattform för crowdfunding.
Björn Wahlroos, styrelseordförande för Nordea kan nu stoltsera med en egen plattform för crowdfunding.
Nordea tar upp kampen med en rad startupbolag i finanssektorn. Nu ska storbanken lansera en plattform för crowdfunding. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nordea ska lansera en plattform där privatpersoner kan finansiera onoterade företag genom att köpa ägarandelar i bolagen, så kallad equity crowdfunding. Plattformen annonseras i dag i Finland och kommer att lanseras i samband med att ny lag kring crowdfunding träder i kraft till sommaren. Enligt ett nystartat Twitterkonto från Nordea är planen att tjänsten ska annonseras i Sverige i samband med kvartalsrapporten i morgon, onsdag.

Crowdfunding och crowdlending är ett populärt område för nystartade bolag i finanssektorn. I Sverige finns till exempel Fundedbyme, Toborrow, Pepins, Tessin och Kameo som alla tagit sig an området från olika infallsvinklar. Bolagen har kunnat agera ostört från storbankerna under mer än fem års tid, men nu är det slut. Nordea blir den första traditionella banken att ge sig in på crowdfunding-området. 

"Vi tror att fler aktörer kommer att gynna utvecklingen på marknaden och kunderna", skriver Nordea på sitt nystartade Twitterkonto

Läs mer: Fundedbyme gör sig redo för börsnotering

Flera bankchefer som Di Digital talat med har tidigare berättat att de avstått från att lansera liknande plattformar. Såväl Nordnet som Avanza har till exempel tittat på möjligheten att ägna sig åt crowdfunding men valt att vänta. 

"Jag tror att Avanza skulle lämpa sig bra som plattform för crowdfunding och p2p. Det handlar om tajming och mognad för branschen”, sa till exempel Avanzas vd Martin Tivéus till Di Digital tidigare i år

Nordea har inte velat kommentera sin nya crowdfundingplattform. Planen är enligt dem att ge ytterligare detaljer på onsdag i samband med att Nordea släpper sin kvartalsrapport. Däremot är de redan ute med en reklamfilm om plattformen, på finska. 

tzPrxJ1F7uM

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies