Hoppa till innehållet

Nordea startar acceleratorprogram i Stockholm

Nordea vill komma närmare den heta fintech-sektorn. Nu lanserar storbanken ett acceleratorprogram för startupbolag i Stockholm. 

Erik Zingmark, co-head of transaction banking på Nordea.
Erik Zingmark, co-head of transaction banking på Nordea.

Under året har en rad aktörer på finansmarknaden lanserat initiativ för att komma närmare de nya fintech-bolagen i Sverige. Nätmäklaren Nordnet har meddelat att de ska investera i startup-bolag, Collector Bank har avsatt 100 miljoner kronor för att köpa in sig i sektorn och Nordea har investerat i bolaget Wrapp.

Nu tar storbanken ytterligare ett steg för att fördjupa relationen med startupsektorn.

”Vi startade ett acceleratorprogram i Finland i fjol. Nu breddar vi det och tar det till Stockholm”, säger Erik Zingmark, vicechef för transaction banking på Nordea.

Acceleratorprogrammet innebär att Nordea ska hjälpa ett drygt 20-tal entreprenörer från Norden och Baltikum att förverkliga sina företagsidéer genom att ge dem stöd under hösten.

”Vi gör det här tillsammans med det finska riskkapitalbolaget Nestholma. De kan ge finansiellt stöd och vi kan bidra med tekniskt kunnande, affärsutveckling och möjlighet att koppla upp sig mot Nordeas system”, säger Erik Zingmark. 

Vilka som får delta i Nordea Startup Accelerator avgörs vid en uttagningsvecka i Oslo i augusti. Bolagen som går vidare får sedan sitta hos Nordea i Stockholm eller Helsingfors i tre månader och arbeta med sin företagsidé. För Nordea handlar initiativet om att komma närmare startupsektorn.

”Vi försöker att hitta intressanta tjänster till våra kunder på privat- och företagssidan. Det som är intressant för oss är när vi hittar bolag som matchar det vi vill åstadkomma. En bieffekt är också att det här skapar en kulturell förflyttning i banken. De lär sig från oss och vi av dem”, säger Erik Zingmark.

Läs mer: Så ska storbankerna möta startuphotet

Nordea får inget ägande i bolagen som deltar i programmet. Däremot kan de komma att samarbeta nära bolagen även efter att programmet är avslutat. Av de finska bolag som deltog i acceleratorprogrammet i fjol är det två som nu testas som pilotprojekt hos Nordea.

”De som kommer fram till livskraftiga idéer diskuterar vi med kring hur vi kan vidareutveckla idén”, säger Erik Zingmark. 

Mer om Nordeas startup-planer i veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/nordeasstartup-flortochuberpop-nedlaggning

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera