Hoppa till innehållet

Nordeas digitaliseringssatsning risas

Trots yviga löften om banbrytande satsningar fortsätter storbankerna att tappa mark i digitaliseringsracet, visar en ny studie.

Storbankerna fortsätter tappa mark i digitaliseringsracet.
Storbankerna fortsätter tappa mark i digitaliseringsracet.Foto: TT

I botten hamnar Nordea, som i oktober varslade tusentals anställda med hänvisning till just digitaliseringstrycket.

”Det är en transformering i hur vi jobbar och hur vi kommer att transformera banken till en genuint digital bank”.

Så beskrev Nordeas vd Casper von Koskull nyligen ledningens beslut att entlediga 4 000 anställda, omkring 13 procent av bankens totala personalstyrka.

Syftet med nedskärningarna är enligt Nordea att anpassa verksamheten till de nya villkor som digitaliseringen medför. Investeringarna som görs går i praktiken ut på att ”skapa en ny bank”, konstaterade von Koskull i en intervju med Di i samband med storvarslet i oktober.

Enligt en rapport som publiceras i dag av konsultbolaget Bearingpoint går det än så länge sådär. Bearingpoints studie, som rankar 80 svenska storbolags digitala kapacitet enligt 256 kriterier, pekar på en särskilt trög utveckling bland de svenska storbankerna.

Allra sämst är Handelsbanken på plats 71. Nordea hamnar på 65:e plats. Inte en enda svensk storbank tar sig in på topp-50, trots återkommande hänvisningar till genomgripande strukturomvandlingar.

”Bankerna säger sig vara väl medvetna om den digitala trenden och de lyfter gärna fram sina digitala satsningar”, konstaterar Louise von Blixen-Finecke på Bearingpoint. ”Vi kan se att dessa satsningar inte har gett tillräckliga resultat”.

De mindre bankerna och nischaktörerna gör bättre ifrån sig – till skillnad från de traditionella finanshusen tar de ”stora kliv framåt”, säger von Blixen-Finecke – men imponerar ingalunda när jämförelser görs med andra branscher.

SBAB, som toppar bankernas branschlista före Avanza, Nordnet, Ikano och Icabanken, återfinns inte ens bland de 25 bästa när andra sektorer tas med i beräkningen.

Ändå framhåller Louise von Blixen-Finecke att det framför allt är storbankerna som drar ner industrin i stort.

”Storbankerna ligger långt fram när det gäller mobila appar, men i övrigt har de mycket att lära av de främsta mindre bankerna”, understryker hon. ”De stora skillnaderna är inom e-handelsupplevelsen och digital marknadsföring. Till exempel sökmotoroptimering är ett område där de storbankerna har mycket att lära”.

Just kundnära tjänster och användarupplevelsen är områden som bankerna återkommande identifierat som särskilt viktiga att anpassa till den nya digitala verkligheten.

”Det är kunderna som kräver att kunna ha att göra med banken när som helst, var som helst, att ha enkla verktyg”, konstaterade bland annat Nordeas vd Casper von Koskull i oktober.

Av de totalt 12 branscher som ingår i undersökningen hamnar banksektorn först på åttonde plats. Bäst är telekomindustrin och på första plats hamnar Telia.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera