I botten hamnar Nordea, som i oktober varslade tusentals anställda med hänvisning till just digitaliseringstrycket.
”Det är en transformering i hur vi jobbar och hur vi kommer att transformera banken till en genuint digital bank”.
Så beskrev Nordeas vd Casper von Koskull nyligen ledningens beslut att entlediga 4 000 anställda, omkring 13 procent av bankens totala personalstyrka.
Syftet med nedskärningarna är enligt Nordea att anpassa verksamheten till de nya villkor som digitaliseringen medför. Investeringarna som görs går i praktiken ut på att ”skapa en ny bank”, konstaterade von Koskull i en intervju med Di i samband med storvarslet i oktober.
Enligt en rapport som publiceras i dag av konsultbolaget Bearingpoint går det än så länge sådär. Bearingpoints studie, som rankar 80 svenska storbolags digitala kapacitet enligt 256 kriterier, pekar på en särskilt trög utveckling bland de svenska storbankerna.
Allra sämst är Handelsbanken på plats 71. Nordea hamnar på 65:e plats. Inte en enda svensk storbank tar sig in på topp-50, trots återkommande hänvisningar till genomgripande strukturomvandlingar.
”Bankerna säger sig vara väl medvetna om den digitala trenden och de lyfter gärna fram sina digitala satsningar”, konstaterar Louise von Blixen-Finecke på Bearingpoint. ”Vi kan se att dessa satsningar inte har gett tillräckliga resultat”.
De mindre bankerna och nischaktörerna gör bättre ifrån sig – till skillnad från de traditionella finanshusen tar de ”stora kliv framåt”, säger von Blixen-Finecke – men imponerar ingalunda när jämförelser görs med andra branscher.
SBAB, som toppar bankernas branschlista före Avanza, Nordnet, Ikano och Icabanken, återfinns inte ens bland de 25 bästa när andra sektorer tas med i beräkningen.
Ändå framhåller Louise von Blixen-Finecke att det framför allt är storbankerna som drar ner industrin i stort.
”Storbankerna ligger långt fram när det gäller mobila appar, men i övrigt har de mycket att lära av de främsta mindre bankerna”, understryker hon. ”De stora skillnaderna är inom e-handelsupplevelsen och digital marknadsföring. Till exempel sökmotoroptimering är ett område där de storbankerna har mycket att lära”.
Just kundnära tjänster och användarupplevelsen är områden som bankerna återkommande identifierat som särskilt viktiga att anpassa till den nya digitala verkligheten.
”Det är kunderna som kräver att kunna ha att göra med banken när som helst, var som helst, att ha enkla verktyg”, konstaterade bland annat Nordeas vd Casper von Koskull i oktober.
Av de totalt 12 branscher som ingår i undersökningen hamnar banksektorn först på åttonde plats. Bäst är telekomindustrin och på första plats hamnar Telia.