Hoppa till innehållet

Nordeas Stockholmskontor blir nytt startupcentrum

AMF Fastigheter satsar 100 miljoner kronor på att bygga om Nordeas gamla kontor i centrala Stockholm till ett centrum för snabbväxande teknik- och internetbolag. iZettle, Fishbrain, Resolution Games och Google står redan på kundlistan.

I Nordeas gamla lokaler i centrala Stockholm växer ett nytt centrum för teknik- och internetbolag fram.
I Nordeas gamla lokaler i centrala Stockholm växer ett nytt centrum för teknik- och internetbolag fram.Foto: Jack Mikrut

Mats Hederos, vd på AMF Fastigheter, navigerar vant förbi vindorna med elkabel och pallarna med isoleringsmaterial. Fastigheten på Malmskillnadsgatan 44 liknar idag mest en byggplats, men var fram till i fjol en del av storbanken Nordeas huvudkontor i staden.

Vid årsskiftet ska huset vara redo att välkomna de första nya hyresgästerna.

“När folk flyttar på sig uppstår det möjligheter. Det gav oss en chans att tänka annorlunda”, säger Mats Hederos.

Mats Hederos (tv), vd AMF Fastigheter och Patrick Mesterton (th), vd Epicenter. Foto: Jack Mikrut.

Tillsammans med Epicenter, som sedan tidigare driver fastigheten med samma namn ett par kvarter bort, storsatsar nu AMF Fastigheter på att profilera adressen som centrum för Stockholms snabbväxande teknik- och internetsektor.

Företaget satsar ungefär 100 miljoner kronor på att renovera den 30 000 kvadratmeter stora kontorsytan. Drygt 11 000 kvadratmeter fördelat på fyra våningsplan vigs åt kontorsplats för snabbväxande teknik- och startupföretag.

Fyra våningsplan på totalt 11 000 kvadratmeter vigs åt snabbväxande teknik- och internetföretag. Foto: Jack Mikrut.

Huset görs klart i etapper fram till hösten 2016. På kundlistan finns redan flera bekanta namn för den som följer den svenska startupscenen: Betalföretaget iZettle har redan flyttat sitt huvudkontor till fastigheten. Vid årsskiftet flyttar även King-avhopparen Tommy Palms spelföretag Resolution Games och det sociala nätverket Fishbrain in.

I förra veckan meddelade internetjätten Google att Epicenter blir centrum för den svenska armen av bolagets startup-program Google for Entrepreneurs. Sedan tidigare är storbolag som SEB, Telia, Microsoft, IBM och Tieto medlemmar hos Epicenter.

Enligt uppgift till Di Digital är även Spotify intresserat av plats i lokalerna, jämte det nya huvudkontoret som är under uppbyggnad längre ned på Malmskillnadsgatan. Både AMF och Epicenter avböjer dock att kommentera den uppgiften. 

Förutom kontorsyta så får ”medlemmar” i Epicenter regelbundna föreläsningar och aktiviteter, tillgång till konferenslokaler och annat. “Nätverket och mötesplatsen är en del av värdet”, säger vd Patrick Mesterton. Foto: Jack Mikrut.

Epicenter är noga med att man erbjuder “medlemskap” snarare än regelräta hyresavtal. Förutom kontorsyta ingår regelbundna föreläsningar och aktiviteter, tillträde till konferenslokaler och annat.

“Nätverket och mötesplatsen är en del av värdet. Vi vänder oss dels mot digitala tillväxtbolag, dels mot storbolag som står inför någon form av digital utmaning. Det är gynnsamt för dem att mötas och jobba sida vid sida”, säger Patrick Mesterton, vd och medgrundare för Epicenter.

“Det finns ett behov av ett mer flexibelt förhållningssätt till kontorslokaler. Det handlar om bolag som kanske inte vet om de är 50 eller 100 anställda i ett år, och som inte vet om de kommer ha huvudkontor i Stockholm eller San Francisco. I den struktur vi är vana vid har det varit svårt att få ihop erbjudanden till dem”, säger Mats Hederos.

Det handlar om bolag som kanske inte vet om de är 50 eller 100 anställda i ett år, och som inte vet om de kommer ha huvudkontor i Stockholm eller San Francisco.

Liksom renoveringsprojektet Urban Escape, som pågår ovanpå köpcentrumet Gallerian i centrala Stockholm, är förhoppningen att Malmskillnadsgatan 44 ska ge en av huvudstadens mest förbisedda delar ett ansiktslyft. Klart är också att antalet arbetsplatser för unga startupföretag har mångdubblats i staden på bara ett par år.

Patrick Mesterton vill dock ogärna jämföra Epicenter med rena kontorshotell, ej heller med satsningar som till exempel SUP46, som snabbt etablerat sig som en viktig knutpunkt för Stockholms unga teknikbolag.

“Det handlar om etablerade bolag som har försäljning, efterfrågan och en ambition att växa. Stockholm är en av Europas mest snabbväxande regioner och det pågår en slags frilansrevolution där fler och fler väljer bort traditionella anställningar. Vi vill samla de bolagen och ge dem möjlighet att samarbeta, även med det traditionella näringslivet,” säger Patrick Mesterton.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera