Johan Tjärnberg, vd för Bambora, visar nöjt loggan på en av väggarna. Bambora? Nej, det betyder inget särskilt, förklarar han. Riskkapitalbolaget Nordic Capitals åttonde fond har under några år varit ute och shoppat betalföretag. Euroline, DK Online, Keycorp, MPS och ytterligare två bolag har köpts upp. Nu har de fogats samman till vad Johan Tjärnberg kallar ”världens största startup”. Med en omsättning som redan överstiger en miljard kronor och 400 anställda är det ingen tvekan om att det i alla fall handlar om ett stort bolag. Men startup?
”Det finns saker som är karakteristiska för startups som vi vill få in. Våra ledord är enkelhet och innovation i allt vi gör”, säger Johan Tjärnberg.
En förebild är det amerikanska bolaget Stripe som startades för fyra år sedan och tagit in riskkapital från kända teknikinvesterare som Sequoia Capital, Peter Thiel och Andreessen Horowitz. Men i Bamboros fall är det alltså det betydligt mindre teknikorienterade riskkapitalbolaget Nordic Capital som ligger bakom.
Det är lite ’Silicon Valley of payments’ här i Norden
I samband med att namnet Bambora blir officiellt i dag lanserar koncernen också sin första produkt: Bambora one. En lösning som fångar alla delar av fysiska betalningar i en och samma produkt.
”En butik på hörnet behöver i dag ett inlösenavtal med en bank en terminalleverantör en bredbandsleverantör för bankkopplingen och vill de ha bonuskort behövs en fjärde leverantör. Vi löser allt med Bambora one”, säger Johan Tjärnberg.
Målgruppen är handlare med högre omsättning än för till exempel svenska Izettle och lanseringen sker i Sverige, Norge och Danmark.
En annan fördel enligt Johan Tjärnberg är att Bambora tar kostnaden för alla kortavgifter. Handlaren har en fast månadsavgift och en rörlig som beror på omsättning, hur folk väljer att betala i butiken spelar ingen roll för kostnaden.
”Vi vill förenkla betalningarna. I dag vet 40 procent av handlarna inte hur mycket de betalar för transaktionerna. Fakturorna kan ha upp till 40 olika prispunkter”, säger han.
Distributionen av lösningen kommer i första hand att ske till de 50 000 kunder som är anslutna till något av de förvärvade bolagen. Bambora samarbetar också med SEB som kommer att rekommendera lösningen till sina företagskunder.
Bambora one är lösningen för fysiska butiker. Nästa steg blir motsvarande lösning för ehandlare. Målsättningen är att kunna leverera all betalningsinfrastruktur som en handlare behöver såväl fysiskt som digitalt.
I dag hanterar Bambora transaktioner för runt 120 miljarder kronor årligen, vilket i sin tur ger en omsättning strax över miljarden för koncernen. Efter att nu lansera i Norden står Australien näst på tur. Genom attrahera så mycket nya kunder som möjligt går det att nå stordriftsfördelar och sänka kostnaderna.
”Det är ingen hemlighet att det här är ett volymspel”, säger Johan Tjärnberg. Samtidigt efterlyser han mer samarbeten mellan de svenska betalaktörerna.
”Det är lite ’Silicon Valley of payments’ här i Norden. Vi har bolag som Klarna, Trustly och Izettle, vi vill vara ödmjuka och lära oss av varandra. Mycket handlar om att ta en position globalt och där kan vi hjälpas åt”.