Hoppa till innehållet

Nordic Capital lanserar miljardkoncern inom betalningar

En blandning mellan en giraff och en zebra. Så ser loggan ut för Sveriges nya miljardkoncern Bambora. Nu ska det märkliga djuret ta sig an den globala betalbranschen.

Johan Tjärnberg är vd för Bambora, riskkapitalbolaget Nordic Capitals nya betalkoncern
Johan Tjärnberg är vd för Bambora, riskkapitalbolaget Nordic Capitals nya betalkoncernFoto: Viktor Ström

Johan Tjärnberg, vd för Bambora, visar nöjt loggan på en av väggarna. Bambora? Nej, det betyder inget särskilt, förklarar han. Riskkapitalbolaget Nordic Capitals åttonde fond har under några år varit ute och shoppat betalföretag. Euroline, DK Online, Keycorp, MPS och ytterligare två bolag har köpts upp. Nu har de fogats samman till vad Johan Tjärnberg kallar ”världens största startup”. Med en omsättning som redan överstiger en miljard kronor och 400 anställda är det ingen tvekan om att det i alla fall handlar om ett stort bolag. Men startup?

”Det finns saker som är karakteristiska för startups som vi vill få in. Våra ledord är enkelhet och innovation i allt vi gör”, säger Johan Tjärnberg.

En förebild är det amerikanska bolaget Stripe som startades för fyra år sedan och tagit in riskkapital från kända teknikinvesterare som Sequoia Capital, Peter Thiel och Andreessen Horowitz. Men i Bamboros fall är det alltså det betydligt mindre teknikorienterade riskkapitalbolaget Nordic Capital som ligger bakom.

Det är lite ’Silicon Valley of payments’ här i Norden

I samband med att namnet Bambora blir officiellt i dag lanserar koncernen också sin första produkt: Bambora one. En lösning som fångar alla delar av fysiska betalningar i en och samma produkt.

”En butik på hörnet behöver i dag ett inlösenavtal med en bank en terminalleverantör en bredbandsleverantör för bankkopplingen och vill de ha bonuskort behövs en fjärde leverantör. Vi löser allt med Bambora one”, säger Johan Tjärnberg.

Målgruppen är handlare med högre omsättning än för till exempel svenska Izettle och lanseringen sker i Sverige, Norge och Danmark.

En annan fördel enligt Johan Tjärnberg är att Bambora tar kostnaden för alla kortavgifter. Handlaren har en fast månadsavgift och en rörlig som beror på omsättning, hur folk väljer att betala i butiken spelar ingen roll för kostnaden.

”Vi vill förenkla betalningarna. I dag vet 40 procent av handlarna inte hur mycket de betalar för transaktionerna. Fakturorna kan ha upp till 40 olika prispunkter”, säger han.

Distributionen av lösningen kommer i första hand att ske till de 50 000 kunder som är anslutna till något av de förvärvade bolagen. Bambora samarbetar också med SEB som kommer att rekommendera lösningen till sina företagskunder.

Bambora one är lösningen för fysiska butiker. Nästa steg blir motsvarande lösning för ehandlare. Målsättningen är att kunna leverera all betalningsinfrastruktur som en handlare behöver såväl fysiskt som digitalt.

Bambora one

I dag lanserade Nordic Capitals betalkoncern Bambora sin första produkt "Bambora One".

I dag hanterar Bambora transaktioner för runt 120 miljarder kronor årligen, vilket i sin tur ger en omsättning strax över miljarden för koncernen. Efter att nu lansera i Norden står Australien näst på tur. Genom attrahera så mycket nya kunder som möjligt går det att nå stordriftsfördelar och sänka kostnaderna.

”Det är ingen hemlighet att det här är ett volymspel”, säger Johan Tjärnberg. Samtidigt efterlyser han mer samarbeten mellan de svenska betalaktörerna.

”Det är lite ’Silicon Valley of payments’ här i Norden. Vi har bolag som Klarna, Trustly och Izettle, vi vill vara ödmjuka och lära oss av varandra. Mycket handlar om att ta en position globalt och där kan vi hjälpas åt”.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera