Hoppa till innehållet

Nordic Capital om miljardaffären: ”Hade gärna ägt Bambora längre”

Nordic Capital har sålt betalbolaget Bambora för drygt 14 miljarder kronor. ”Vi har fått ett bra pris naturligtvis”, säger riskkapitalbolagets partner Fredrik Näslund till Di Digital.

Johan Tjärnberg, vd på Bambora, och Fredrik Näslund, partner på Nordic Capital och styrelseledamot i Bambora. Foto: Nordic Capital
Johan Tjärnberg, vd på Bambora, och Fredrik Näslund, partner på Nordic Capital och styrelseledamot i Bambora. Foto: Nordic Capital

Under torsdagen kom nyheten att det svenska betalbolaget Bambora säljs till den franska betalaktören Ingenico Group för drygt 14 miljarder kronor.

Bolaget startades för mindre än tre år sedan på initiativ av riskkapitalbolaget Nordic Capital och Johan Tjärnberg, som tidigare drivit upp och sålt betalbolaget Point.

Läs mer: Bambora säljs för 14 miljarder till fransk jätte

Fredrik Näslund är partner på Nordic Capital och styrelseledamot i Bambora, han kallar betalbolagets resa för ”fantastisk”. Den började med att bolaget lyckades övertyga SEB att sälja sitt kortbolag Euroline, eftersom det inte tillhörde bankens kärnverksamhet.

”Tekniken var i världsklass och med det som bas kunde vi lägga till ett erbjudande direkt till slutkunden. Vi förvärvade ytterligare ny teknik som var i framkant mot kunderna, rekryterade en ny ledning och byggde ett huvudkontor i Stockholm. Nordic Capital har byggt bolaget från grunden”, säger Fredrik Näslund till Di Digital.

Fredrik Näslund vill inte berätta vilken avkastning Nordic Capital fick på affären. Men affärstidningen Financial Times uppskattar att Nordic Capital fick fem gånger pengarna.

Varför säljer ni nu?

”Nordic Capital har fått ett bra pris naturligtvis. Jag tror starkt på det här bolaget. Det är en fantastisk svensk teknologi i grunden liksom en duktig ledning och personal. Men det är en avvägning man får göra. Nordic Capital hade gärna ägt Bambora längre”, säger Fredrik Näslund och fortsätter: 

Å andra sidan har vi en köpare som visat stor ödmjukhet och vill fortsätta utveckla bolaget. Ingenico är ännu mer globala och finns på ännu fler marknader, och ser framför sig att de kan öka Bamboras tillväxt. Det blir ett bra hem för Bambora.”

Läs även: Så byggde Nordic Capital ett techbolag från grunden

Vad vill köparen åt?

”Bambora växer idag med cirka 30 procent organiskt och har en otrolig kultur och framåtanda. Dessutom vill Ingenico transformera sin verksamhet vad gäller erbjudandet mot små och medelstora företag. Det är det köparen vill åt, och naturligtvis den globala teknikplattformen. Dessutom har vi investerat 550 miljoner kronor i bolaget utöver alla förvärv vi gjort.”

Bambora är det andra betalbolaget som Nordic Capital säljer. Kommer ni att satsa på att driva upp fler bolag inom betalsektorn?

”Vi älskar tech och vi älskar betalmarknaden. Det finns alltid nya saker man kan göra, både inom betalsektorn och techsektorn. Nordic Capital äger en rad bolag och är faktiskt den största teknikinvesteraren i Norden av private equity-bolagen, även om vi har seglat lite under radarn. Så vi har massor av intressanta saker att titta på framöver”, säger Fredrik Näslund.


 Läs mer: Bambora säljs för 14 miljarder till fransk jätte
Foto:
Nordic Capitals betalbolag Bambora säljs mindre än tre år efter starten till en fransk betalaktör för 1,5 miljarder euro.


 Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera