Hoppa till innehållet

Nordisk Film fortsätter satsa digitalt – öppnar VR-accelerator

Med ett nytt acceleratorprogram för virtual reality och augmented reality i Helsingfors vill Nordisk Film hjälpa nordiska bolag att skapa morgondagens underhållning.

Suman Rath, senior vice president på Nordisk Film. Foto: Nordisk Film
Suman Rath, senior vice president på Nordisk Film. Foto: Nordisk Film

Nordisk Film, som är en del av den danska mediejätten Egmont, och bland annat äger biografer, tidskrifter och produktionsbolag ser en underhållningsbransch stadd i förändring och satsar för att fortsätta vara relevanta i framtiden.

Genom enheten Nordisk Film Games har man föresatt sig att investera flera hundra miljoner kronor i spelutvecklare de närmaste åren. I slutet av april genomförde fonden sin hittills största investering när de gick in med 100 miljoner kronor i den svenska spelutvecklaren Avalanche Studios.

Läs mer: Egmonts Nordisk Film Games köper in sig i Avalanche Studios

Nu berättar Nordisk Film att de tillsammans med den japanska mobilspelsutvecklaren Gumi startar acceleratorprogrammet Nordic VR i Helsingfors och att de båda bolagen initialt investerar 2 miljoner euro, eller motsvarande drygt 19 miljoner kronor.

”Vi intresserar oss för VR och AR därför att det kan förändra hur folk tar del av berättelser i framtiden och när det händer så måste vi förstå varför. I dagsläget är konsumentmarknaden inte stor för de här teknikerna, men den kommer att bli det och då vill vi vara positionerade för att göra rätt investeringar och ta rätt beslut för vår kärnverksamhet", säger 
Suman Rath, som är senior vice president på Nordisk Film, till Di Digital.

Genom inkubatorn ska lovande nordiska startups inom VR och AR, som på något sätt sysslar med underhållning, under sex månader få stöd att nå en global marknad. Bolagen som antas ska förutom administrativt stöd och tillgång till lokaler få finansiering till uppemot 100 000 euro.

”Det är svårt för VR- och AR-bolag att hitta kapital idag. Vi vill växla upp det nordiska ekosystemet genom att ta in 5 eller 6 bolag per år som jobbar inom underhållning och accelerera deras verksamhet genom pengar och mentorer.”

Nordisk Film ser dessutom acceleratorn som ett sätt att hitta företag som kan bli attraktiva investeringar i framtiden.

"Det är också en finansiell satsning. Vi blir delägare i de här företagen och det kan också bli så att vi senare vill investera ytterligare i några av företagen."

Acceleratorn ligger i Helsingfors därför att Nordisk Filmes och Gumi i dagsläget ser det som den mest intressanta platsen i Norden för VR och AR.

Läs mer: Jättefond ska hitta nästa nordiska spelsuccé

Acceleratorn sätter igång i början av juli. Bolagen tar ”examen” i samband med den finska startupfestivalen Slush i slutet av november.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera