Hoppa till innehållet

Nordisk Film går in tyngre i Star Stable – köper aktier för 100 miljoner

2018 ser ut att bli ett bra år för den svenska spelstudion Star Stable. Det tycker också Nordisk Film Games som nu köper upp större andelar av bolaget.

Martin Walfisz, Senior Partner på Nordisk Film Games. Till höger: Star Stables spel.
Martin Walfisz, Senior Partner på Nordisk Film Games. Till höger: Star Stables spel.Foto: Press.

I maj gick Egmont-ägda Nordisk Film Games in med 160 miljoner kronor i det Stockholmsbaserade hästspelbolaget Star Stable. Investeringen var inte ett kapitaltillskott utan ett förvärv av aktier från befintliga ägare. Ett fint tillskott för aktieägarna inför den varma sommaren, med andra ord.

Läs mer: Nordisk Film sadlar på och går in i Star Stable 

Nu ser det ut som att tomten kommit tidigt till Star Stables aktieägare. Nordisk Film Games går nu nämligen återigen in tungt i bolaget genom att köpa aktier för 100 Mkr av befintliga ägare och därmed öka ägandet med 15 procent. Det innebär att Nordisk Film Games nu sitter på 40 procent av aktierna i Star Stable.

“Vi gillar verkligen Star Stable. Teamet presterar imponerande bra och efter att vi nu varit ombord i ett halvår fanns det ingen tvekan för oss om att vi, när möjligheten gavs, ville stärka bandet ytterligare till företaget”, säger Martin Walfisz, investerare och partner på Nordisk Film Games, i en kommentar.

I och med köpet värderas Star Stable till 650 Mkr. Under 2017 omsatte bolaget 161 Mkr och hade ett resultat på minus 265 000 kronor.

Läs mer: Hästspelet Star Stable växer: ”Vill fördjupa berättelsen” 

Under 2018 har Star Stable haft som mål att växa omsättningen med 20 procent. Det är något man enligt bolagets vd, Johan Sjöberg, också ser ut att lyckas med. Man har också skruvat på lönsamheten i år.

”Vi fortsätter strategin som handlar om att fokusera på våra nyckelmarknader. Det är USA, Tyskland, de nordiska länderna och Polen det handlar om. Det finns god potential för tillväxt där”, säger Johan Sjöberg.

Nordisk Film Games har gjort ett antal investeringar i svenska och nordiska spelutvecklare. Bland annat har man tidigare gått in i svenska Avalanche Studios, indiestudion Raw Fury och danska Flashbulb Games. 

Enligt Johan Sjöberg är Nordisk Film Games ytterligare kliv in i Star Stable ett bevis på att spelstudion är på rätt väg.

”Vi ser det som att de har ett fortsatt stort förtroende för oss, nu när vi arbetat ett halvår tillsammans. Det är fantastiskt för oss att ha en långsiktig partner med relevant branschkompetens. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla samarbetet med dem steg för steg”, säger han.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera