Annons

Nordisk Film sadlar på och går in i Star Stable

Martin Walfisz, senior partner på Nordisk Film Games.
Martin Walfisz, senior partner på Nordisk Film Games. Foto: Pressfoto.
Nordisk Film Games gör sin femte investering i spelutvecklare. 160 miljoner kronor pytsas in i Star Stable Entertainment som nu ska ta nästa steg i världen utanför succén i onlinespelet. ”De kan stötta oss med en framåtriktad produktstrategi”, säger Johan Sjöberg, vd för Star Stable.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Investeringen är ett resultat av en lång diskussion mellan Egmontägda Nordisk Film Games, som är Nordisk Films investeringsgren i spel, och Star Stable som inleddes för drygt ett år sedan. I vintras var läget bra för båda parter att gå vidare och i april intensifierades förhandlingarna som resulterade i investeringen på 160 miljoner kronor.

”Det känns väldigt bra. Vi är jätteglada att få ombord de som ägare. Jag har känt Martin Walfisz, som leder investeringen på Nordisk Film Games, i 20 år och det känns som en fantastisk möjlighet framåt. De har den fantastiska förmågan att vara långsiktiga i sina investeringar och kan göra saker med ro och tro på att verksamheten som den är får tid att växa och mogna”, säger Johan Sjöberg, vd för Star Stable Entertainment. 

Läs mer: Nordisk Film Games köper in sig i Avalanche 

Star Stable behöver i dagsläget inte något kapitalstillskott. Därför är de 160 miljonerna en investering som gått till befintliga aktieägare. Enligt Johan Sjöberg är samtliga ägare fortfarande kvar och ingen ska ha sålt mer än hälften av sitt innehav. Nordisk Film Games får en minoritetsandel i bolaget och går in i styrelsen.

”Nordisk Film Games kan hjälpa oss att organisera oss på ett bra sätt. Vi får också in lite nytt friskt blod i styrelsearbetet med färska perspektiv”, säger Johan Sjöberg.

Nordisk Film Games har sedan starten 2016 investerat i nordiska spelutvecklare, bland annat gick man in i svenska Avalanche studios i april förra året. Star Stable blir Nordisk Film Games femte investering.

”Det är jätteroligt, men det är nu arbetet börjar från vår sida. Star Stable har byggt ett jättebra bolag och ett jättebra spel. Vi vill vara ett bollplank och kunna erbjuda våra erfarenheter och kunskaper”, säger Martin Walfisz, investerare hos Nordisk Film Games. 

Stockholmsbaserade Star Stable växer snabbt. Som Di Digital tidigare rapporterat ska man öka personalstyrkan, som i dag ligger på drygt 100 anställda, med 20 till 30 procent under året. 

Läs mer: Larmet: Tech-bolagen får inte plats  

2016 tog det fart ordentligt när Star Stable ökade omsättningen med 47,6 procent till strax över 131 Mkr och visade ett positivt resultat på 5,7 Mkr. 

Den närmsta planen nu är att fortsätta växa på västerländska marknader där man redan finns och att ta sig an fler möjliga marknader. Men för Di Digital berättar både Nordisk Film Games och Star Stable att man har planer att få ut varumärken i fler produkter utanför spelet, något som Mojang, som står bakom jättesuccén Minecraft, satsat stort på det senaste året.

”Egmont och Nordisk Film har ju under många år jobbat i närliggande branscher som film, tv-serier, böcker och tidningar. Ett varumärke som Star Stable kan man absolut se att det finns ett stort intresse för utöver själva pc-spelet. Där kan vi se om vi kan hjälpa till att accelerera de bitarna”, säger Martin Walfisz.

Framför allt är förhoppningen att de nya produkterna, som till exempel kan vara tidningar, prylar och filmer, kan öka värdet för onlinespelet som i dag har över 14 miljoner spelare i över 180 länder.

”De kan stötta oss på en rad områden där vi kanske inte är så starka som de är, till exempel framåtriktad produktstrategi. Vi och Nordisk Film Games tror att vi kan fortsätta varumärket genom andra produkter som stärker onlineupplevelsen och som ökar möjligheten för våra användare att vara engagerade även när de inte spelar onlinespelet”, säger Johan Sjöberg på Star Stable.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies