Hoppa till innehållet

Nordnets teknikchef lämnar: De är redo att stå på egna ben

Nätbanken Nordnets teknikchef fintechprofilen Tuva Palm lämnar banken efter två år på posten. ”Jag kommer in och tar ett stort kliv, sedan får de fortsätta att springa själva”, säger hon.

Nordnets avgående teknikchef Tuva Palm.
Nordnets avgående teknikchef Tuva Palm.

Klarna-veteranen Tuva Palm avslutar snart ett kapitel som teknikchef på nischbanken Nordnet, när hon till sommaren lämnar posten som ska fyllas av två ännu ej tillkännagivna rekryteringar. Att lämna när banken var redo för det, har allltid varit planen, menar hon.

”Jag har gjort på Nordnet vad jag alltid gör. Jag går in och lyfter en organisation eller bolag till effektivitet och lönsamhet, innan jag lämnar över till någon som tar nästa steg. Jag kommer in och tar ett stort kliv, sedan får de fortsätta att springa själva”, säger Tuva Palm.

Nordnet har gjort en fantastisk resa. De har gått från att vara en liten och långsam storbank till ett snabbrörligt teknikbolag i tillväxtframkant.

Som teknikchef har hon bland annat varit med och startat upp både swish-betalning och robotrådgivning, samt skapat en ny webbplattform som har tagit banken till frontlinjen inom fintech.

”Nordnet har gjort en fantastisk resa. De har gått från att vara en liten och långsam storbank till ett snabbrörligt teknikbolag i tillväxtframkant. Därmed lämnar jag med varm hand över till någon annan eller i det här fallet två andra”, säger hon.

Läs mer: Tuva Palm: ”Jag måste starta eget bolag” 

Fintechprofilen har tidigare även jobbat som produktansvarig på Klarna, där hon ansvarade för Klarna-appen och bidrog till att öka kundnöjdheten efter en serie kritiska artiklar i Svenska Dagbladet.

Vad som står i korten nu är ännu oklart, förutom att hon kommer att fortsätta med en rad uppdrag som strategisk rådgivare. Och fundera på drömmen om ett eget bolag. Något hon tidigare har berättat om i Di Digitals podd Startup Stories.

”Det kan vara en sådan där fånig dröm som jag har med mig till jag blir pensionär, men hittar jag rätt idé och rätt team, så är det helt klart någonting som står högt upp på listan”, säger hon.

Läs mer: ”Robotrådgivning är den vanligaste sparformen om fem år”

Lyssna på intervjun med Tuva Palm här:

https://embed.acast.com/startupstories/tuvapalm-nordnet-

Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera