Hoppa till innehållet

Norrlandsbolaget skulle hjälpa e-handlare – går i konkurs

Appliedgroup Nordic skulle revolutionera sättet som e-handlare arbetar med lojalitetsprogram för sina kunder. Men nu går bolaget i konkurs. 

Appliedgroup Nordics grundare: Thomas Jonasson, Johan Wikström och Julia Wikström.
Appliedgroup Nordics grundare: Thomas Jonasson, Johan Wikström och Julia Wikström.Foto: Jonas Amréus, Esatto

Sundsvallsbolaget Appliedgroup Nordic grundades 2016 med målet att hjälpa e-handlare att få mer lojala kunder. 

Det hela skulle ske genom tjänsten Pinguin, som kopplade ihop information om vad användare gjorde på respektive e-handlares sajt med kundens beteende på sociala medier. Det skulle i sin tur ligga som grund för anpassade erbjudanden. 

”Traditionellt tänk inom lojalitet som 'poäng på köp' är utdaterat och det behövs ett modernt sätt att engagera kunder i varumärket och kommunicera med kunder där de befinner sig”, skriver bolaget i den senaste årsredovisningen.

Där vittnar de också om den potential de sett i verksamheten:  

”Bolaget anser att intresse för mjukvaran Pinguin är stort, inte minst på den europeiska marknaden. Därför ska bolaget satsa i Sverige och andra länder i Europa under nästkommande år”. 

Läs mer: Så ska Appliedgroup Nordic ge e-handlare lojala kunder

Men nu tar resan slut. I slutet av november i år ansökte Appliedgroup Nordic om konkurs. Orsaken ska vara att bolaget är på obestånd och inte klarar av att betala sina skulder.

Konkursansökan kommer efter två ekonomiskt tunga år. 

Under det brutna räkenskapsåret 2016/2017 redovisade bolaget en nettoomsättning på blygsamma 174 400 kronor. Under 2018 har intäkterna legat på noll. Förlusten har varit desto större – den senaste årsredovisningen visade ett minusresultat på 1,6 miljoner kronor. Året innan låg samma post på minus en halv miljon. 

Men bolaget har inte haft brist på finansiärer. 

2017 tog Appliedgroup Nordic in 3 Mkr från bland andra statliga Almi Invest och Sparbanksstiftelsen. I augusti i fjol beslutades om ytterligare en nyemission, där 841 000 kronor skulle tas in från Almi Invest Mitt, Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse, Addono och Miun Ventures.  

Oktober 2018 klev Wellstreets medgrundare och partner Sïmon Saneback in som styrelseordförande i bolaget, en position han lämnade fem månader senare. Året innan klev Niclas Enhörning och Marcus Nilsson in som delägare. Duon har en bakgrund på Klarna och Mr Green. 

Julia och Johan Wikström, två av Appliedgroup Nordics grundare, har i dag gått vidare till startupen Snömoln som vill minska matsvinn med hjälp av en plattform som kopplar samman restauranger och grossister. Julia Wikström står som bolagets vd, och Johan Wikström är styrelseledamot. Bolaget har bland annat knutit till sig Amazon Web Services och Almi som partners. 

Appliedgroup Nordic var med och tävlade i Di Digitals pitchtävling Startup Tour hösten 2017. 

Di Digital har sökt Appliedgroup Nordics två medgrundare Julia och Johan Wikström och den tidigare styrelseordföranden Sïmon Saneback, som alla avböjer att kommentera. 

Läs mer: Experterna: Amazon har redan sprängt miljardvallen i Sverige 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera