Annons

Norrsken investerar i hennes väderapp för bönder

Liisa Smits är vd och medgrundare av vädertjänsten Ignitia som hjälper bönder i Västafrika.
Liisa Smits är vd och medgrundare av vädertjänsten Ignitia som hjälper bönder i Västafrika. Foto: Jesper Frisk
Liisa Smits väderapp hjälper bönder i Västafrika att få bättre skördar. Nu investerar Norrsken i bolaget. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Vädertjänsten Ignitia grundades av Liisa Smits och Andreas Vallgren 2010 och teamet har i dag vuxit till 15 personer. Genom att erbjuda en hyperlokal vädertjänst via dagliga sms hjälper de småskaliga lantbrukare i Mali, Nigeria och Ghana med matförsörjningen. 

”Att bönder som inte kan skriva och läsa fortfarande kan förstå de prognoser som vi skickar ut via sms är fantastiskt. Det är lite av en kommunikationsutmaning. Man går från deep tech till att kommunicera med det absolut enklaste - ett sms”, säger Liisa Smits.

Med hjälp av vädertjänsten kan bönderna planera sitt jordbruk utifrån dagens väder och på det sättet få mycket bättre skördar, enligt Liisa Smit. Hon uppger att Berkeleys universitet gjort undersökningar av hur väl Ignitia hjälper lantbrukarna.

”De var hos oss under ett halvår förra året och efter intervjuer med bönder och kom fram till att i genomsnitt får man 65 procent bättre skördar om man använder vår service”, säger Liisa Smits.

Läs även: Svenska meteorologens väderapp vill rädda skörden för miljontals bönder 

Nu har Ignitia tagit in 10 miljoner kronor från Norrsken, Hack VC and FINCA Ventures, en investeringsrunda som värderar bolaget till 100 miljoner kronor.

”Vi tycker Ignitia är ett utmärkt exempel på hur man med avancerad teknik kan göra enorm skillnad för väldigt många människor. De har hittills nått nästan en halv miljon användare och därför möjliggjort för hundratusentals lantbrukare och deras familjer få mycket att få mycket bättre avkastning på sitt lantbruk och därigenom förbättrat matsäkerheten i regionen”, säger Tove Larsson, investeringsansvarig för Norrskens fond.

I genomsnitt får man 65 procent bättre skördar om man använder vår service

Ignitia har till skillnad från många andra startupbolag aldrig varit en gratistjänst utan kostar 4 cent, räknat i dollar, per dag. Bolaget, som i dag har 450 000 användare, har som mål att nå över en miljon användare innan året är slut. Kapitalet som bolaget nu tar in kommer att användas för nå dit. 

”Nu tittar vi på fortsatt expansion på säljsidan när det kommer till olika slags partnerskap med större jordbruksaktörer som är i kontakt med vår kundgrupp. De skulle också få stora fördelar genom att inkludera vår service i deras. Vi har redan påbörjat ett par sådana samarbeten men de är fortfarande på pilotstadiet”, säger Liisa Smits. 

Framöver kan Ignitia även tänka sig att expandera till länder utöver de i Västafrika. 

”Under 2019 tänker vi ta ett beslut på vart vi ska härnäst. Det skulle vara lika stor insats att gå in på en ny kontinent som att dra ut det här till Östafrika. Det gör att vi är lite sugna på att ta det här till en ny kontinent istället”, säger Liisa Smits.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies