Hoppa till innehållet

Norrsken investerar i hennes väderapp för bönder

Liisa Smits väderapp hjälper bönder i Västafrika att få bättre skördar. Nu investerar Norrsken i bolaget. 

Liisa Smits är vd och medgrundare av vädertjänsten Ignitia som hjälper bönder i Västafrika.
Liisa Smits är vd och medgrundare av vädertjänsten Ignitia som hjälper bönder i Västafrika.Foto: Jesper Frisk

Vädertjänsten Ignitia grundades av Liisa Smits och Andreas Vallgren 2010 och teamet har i dag vuxit till 15 personer. Genom att erbjuda en hyperlokal vädertjänst via dagliga sms hjälper de småskaliga lantbrukare i Mali, Nigeria och Ghana med matförsörjningen. 

”Att bönder som inte kan skriva och läsa fortfarande kan förstå de prognoser som vi skickar ut via sms är fantastiskt. Det är lite av en kommunikationsutmaning. Man går från deep tech till att kommunicera med det absolut enklaste - ett sms”, säger Liisa Smits.

Med hjälp av vädertjänsten kan bönderna planera sitt jordbruk utifrån dagens väder och på det sättet få mycket bättre skördar, enligt Liisa Smit. Hon uppger att Berkeleys universitet gjort undersökningar av hur väl Ignitia hjälper lantbrukarna.

”De var hos oss under ett halvår förra året och efter intervjuer med bönder och kom fram till att i genomsnitt får man 65 procent bättre skördar om man använder vår service”, säger Liisa Smits.

Läs även: Svenska meteorologens väderapp vill rädda skörden för miljontals bönder 

Nu har Ignitia tagit in 10 miljoner kronor från Norrsken, Hack VC and FINCA Ventures, en investeringsrunda som värderar bolaget till 100 miljoner kronor.

”Vi tycker Ignitia är ett utmärkt exempel på hur man med avancerad teknik kan göra enorm skillnad för väldigt många människor. De har hittills nått nästan en halv miljon användare och därför möjliggjort för hundratusentals lantbrukare och deras familjer få mycket att få mycket bättre avkastning på sitt lantbruk och därigenom förbättrat matsäkerheten i regionen”, säger Tove Larsson, investeringsansvarig för Norrskens fond.

I genomsnitt får man 65 procent bättre skördar om man använder vår service

Ignitia har till skillnad från många andra startupbolag aldrig varit en gratistjänst utan kostar 4 cent, räknat i dollar, per dag. Bolaget, som i dag har 450 000 användare, har som mål att nå över en miljon användare innan året är slut. Kapitalet som bolaget nu tar in kommer att användas för nå dit. 

”Nu tittar vi på fortsatt expansion på säljsidan när det kommer till olika slags partnerskap med större jordbruksaktörer som är i kontakt med vår kundgrupp. De skulle också få stora fördelar genom att inkludera vår service i deras. Vi har redan påbörjat ett par sådana samarbeten men de är fortfarande på pilotstadiet”, säger Liisa Smits. 

Framöver kan Ignitia även tänka sig att expandera till länder utöver de i Västafrika. 

”Under 2019 tänker vi ta ett beslut på vart vi ska härnäst. Det skulle vara lika stor insats att gå in på en ny kontinent som att dra ut det här till Östafrika. Det gör att vi är lite sugna på att ta det här till en ny kontinent istället”, säger Liisa Smits.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera