Hoppa till innehållet

Norrsken investerar i hennes väderapp för bönder

Liisa Smits väderapp hjälper bönder i Västafrika att få bättre skördar. Nu investerar Norrsken i bolaget. 

Liisa Smits är vd och medgrundare av vädertjänsten Ignitia som hjälper bönder i Västafrika.
Liisa Smits är vd och medgrundare av vädertjänsten Ignitia som hjälper bönder i Västafrika.Foto: Jesper Frisk

Vädertjänsten Ignitia grundades av Liisa Smits och Andreas Vallgren 2010 och teamet har i dag vuxit till 15 personer. Genom att erbjuda en hyperlokal vädertjänst via dagliga sms hjälper de småskaliga lantbrukare i Mali, Nigeria och Ghana med matförsörjningen. 

”Att bönder som inte kan skriva och läsa fortfarande kan förstå de prognoser som vi skickar ut via sms är fantastiskt. Det är lite av en kommunikationsutmaning. Man går från deep tech till att kommunicera med det absolut enklaste - ett sms”, säger Liisa Smits.

Med hjälp av vädertjänsten kan bönderna planera sitt jordbruk utifrån dagens väder och på det sättet få mycket bättre skördar, enligt Liisa Smit. Hon uppger att Berkeleys universitet gjort undersökningar av hur väl Ignitia hjälper lantbrukarna.

”De var hos oss under ett halvår förra året och efter intervjuer med bönder och kom fram till att i genomsnitt får man 65 procent bättre skördar om man använder vår service”, säger Liisa Smits.

Läs även: Svenska meteorologens väderapp vill rädda skörden för miljontals bönder 

Nu har Ignitia tagit in 10 miljoner kronor från Norrsken, Hack VC and FINCA Ventures, en investeringsrunda som värderar bolaget till 100 miljoner kronor.

”Vi tycker Ignitia är ett utmärkt exempel på hur man med avancerad teknik kan göra enorm skillnad för väldigt många människor. De har hittills nått nästan en halv miljon användare och därför möjliggjort för hundratusentals lantbrukare och deras familjer få mycket att få mycket bättre avkastning på sitt lantbruk och därigenom förbättrat matsäkerheten i regionen”, säger Tove Larsson, investeringsansvarig för Norrskens fond.

I genomsnitt får man 65 procent bättre skördar om man använder vår service

Ignitia har till skillnad från många andra startupbolag aldrig varit en gratistjänst utan kostar 4 cent, räknat i dollar, per dag. Bolaget, som i dag har 450 000 användare, har som mål att nå över en miljon användare innan året är slut. Kapitalet som bolaget nu tar in kommer att användas för nå dit. 

”Nu tittar vi på fortsatt expansion på säljsidan när det kommer till olika slags partnerskap med större jordbruksaktörer som är i kontakt med vår kundgrupp. De skulle också få stora fördelar genom att inkludera vår service i deras. Vi har redan påbörjat ett par sådana samarbeten men de är fortfarande på pilotstadiet”, säger Liisa Smits. 

Framöver kan Ignitia även tänka sig att expandera till länder utöver de i Västafrika. 

”Under 2019 tänker vi ta ett beslut på vart vi ska härnäst. Det skulle vara lika stor insats att gå in på en ny kontinent som att dra ut det här till Östafrika. Det gör att vi är lite sugna på att ta det här till en ny kontinent istället”, säger Liisa Smits.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera