Hoppa till innehållet

Norrsken investerar i ny matsvinnstjänst inom peer-to-peer

Till skillnad från andra matsvinnsbolag med fokus på restauranger och matbutiker vänder sig brittiska Olio till privatpersoner. Nu tar bolaget in närmare 55 miljoner kronor från bland andra Norrsken Foundation.

Norrskens investerare Agathe Freimane samt Olios grundare Tessa Clarke och Saasha Celestial-One.
Norrskens investerare Agathe Freimane samt Olios grundare Tessa Clarke och Saasha Celestial-One.Foto: Pressbild

Matsvinn har blivit ett problemområde som många startupbolag arbetar för att lösa. Enligt studier gjorda i samarbete med FN går närmare en tredjedel av all matproduktion går i dag till spillo samtidigt som andra delar av världen drabbas av matbrist. Matsvinnet driver även på de ökade växthusgaserna i världen.  

Svenska startupbolag som Karma (NTL), Most, Deligate (NTL) och Matsmart (NTL) är bara några av de aktörer som försöker lösa problemet med den stora mängd kastad mat.

Läs även: Axel Johnsons nya investering tar strid mot slängd mat 

På den brittiska marknaden har startupbolaget Olio, med grundarna Tessa Clarke och Saasha Celestial-One, hittills fått över en halv miljon användare av sin tjänst. I jämförelse med många av konkurrenterna har bolaget valt att fokusera på matsvinnet hos privatpersoner och företag istället för matbutiker och restauranger.  

Genom Olios app kan privatpersoner ta ett foto på maten som de inte behöver och genom notiser kan personer i samma område plocka upp maten samma dag. 

Olios app låter privatpersoner ge bort eller sälja sin mat som de inte kommer att använda.
Olios app låter privatpersoner ge bort eller sälja sin mat som de inte kommer att använda.Foto: Skärmdump

Nu tar bolaget in 55 miljoner kronor av bland andra det Londonbaserade riskkapitalbolaget Octopus Ventures, anrika Accel och Norrsken Foundation. 

”Vi är mycket stolta över att ha stängt den här rundan. Inte bara som ett av en handfull riskkapitalbackade företag med kvinnor som grundare, utan också som en del av den lilla men växande gruppen av företag inom socialt entreprenörskap”, säger vd:n Tessa Clarke i ett pressmeddelande. 

Läs även: ”Det är absurt att vi importerar mat och slänger den” 

För Klarna-grundaren Niklas Adalberths Norrsken Foundation (NTL) har matsvinnet varit av särskilt intresse och stiftelsen har redan investerat i flera bolag med fokus på maten. 

”Olio är vår sjätte investering inom foodtech. Vi har gjort investeringar över hela värdekedjan - från att odla mat mer effektivt, Wefarm och Ignitia, till att minimera avfallet, Matsmart, Whywaste och Karma. Det här är ett bra exempel på hur entreprenörer står i centrum för att lösa vår globala matkris med innovativa affärsmodeller som gör avfall till en möjlighet”, säger Agate Freimane, investeringsansvarig på Norrsken.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera