Hoppa till innehållet

Norrsken och Axel Johnson går in i Matsmart

Nätbutiken Matsmart.se växer i raketfart. Nu tar bolaget in 75 miljoner kronor i kapital från Norrsken och Axel Johnson-sfärens D-Ax.

Matsmarts grundare. Från vänster: Ulf Skagerström, Karl Andersson och Erik Södergren.
Matsmarts grundare. Från vänster: Ulf Skagerström, Karl Andersson och Erik Södergren.Foto: Press

Matsmart lanserades tidigt 2014 med ambitionen att köpa upp livsmedel som annars skulle ha slängts och sälja det på nätet till ett lägre pris än i kedjornas butiker.

Försäljningen har ökat fort. 2016 omsatte Matsmart 69 miljoner kronor. I september i år rapporterade Di Digital att bolaget omsatte 200 Mkr på årsbasis.

Nu står det klart att Axel Johnson-sfärens investeringsarm D-Ax och nybildade Norrsken investerar 75 Mkr i Matsmart (NTL).

”Nu fortsätter vi expandera i Norden och vänder samtidigt blickarna mot resten av Europa”, säger Matsmarts vd Karl Andersson i ett pressmeddelande.

Läs mer: Karma har "räddat" 140 000 måltider – rekryterar startup-profil 

Sedan lanseringen har Matsmart också expanderat till Norge och Finland. Förlusten stannade i fjol vid 32 Mkr.

”Vi fortsätter att satsa på ökad tillväxt. Dels finns det ofantligt stora mängder mat att rädda, dels ser vi ett fortsatt ökat intresse för vår idé från både kunder och leverantörer. Parallellt med detta ska vi också intensifiera arbetet med att ta steget in på nya marknader, säger Karl Andersson.

I nyemissionen värderas Matsmart till 415 Mkr, enligt handlingar från Bolagsverket.

Norrsken (NTL), som bildades 2016 av Klarna-grundaren Niklas Adalberth, investerar i bolag med positiv påverkan på antingen människor eller miljö.

”Matsvinn är en viktig miljöfråga och vi tycker att Matsmart adresserar problemet på ett väldigt bra sätt”, säger Tove Larsson, investeringsansvarig på Norrsken.

Läs mer: Klarna-grundaren lägger en halv miljard på Norrsken 

”Dels angrips problemet här och nu genom att rädda mat som i många fall annars skulle slängas. Men kanske ännu mer intressant är hur Matsmart långsiktigt kan påverka de strukturer som driver matsvinn genom att både hjälpa leverantörer att synliggöra och minska svinnet samt att informera sina kunder om innebörden av bäst före-datumet”, fortsätter hon.

Det framgår inte vad Matsmart värderas till i samband med transaktionen.

”För Axel Johnson är det här en strategisk investering: det är inom mat, det är e-handel, det är lågpris och det är hållbar verksamhet. Vi hoppas kunna följa med Matsmart under lång tid framöver”, säger Axel Johnsons vd Mia Brunell Livfors.

Bland Matsmarts befintliga ägare finns bland andra Northzone, Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert och Inbox Capital.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera