Annons

Norrsken och Axel Johnson går in i Matsmart

Matsmarts grundare. Från vänster: Ulf Skagerström, Karl Andersson och Erik Södergren.
Matsmarts grundare. Från vänster: Ulf Skagerström, Karl Andersson och Erik Södergren. Foto: Press
Nätbutiken Matsmart.se växer i raketfart. Nu tar bolaget in 75 miljoner kronor i kapital från Norrsken och Axel Johnson-sfärens D-Ax.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Matsmart lanserades tidigt 2014 med ambitionen att köpa upp livsmedel som annars skulle ha slängts och sälja det på nätet till ett lägre pris än i kedjornas butiker.

Försäljningen har ökat fort. 2016 omsatte Matsmart 69 miljoner kronor. I september i år rapporterade Di Digital att bolaget omsatte 200 Mkr på årsbasis.

Nu står det klart att Axel Johnson-sfärens investeringsarm D-Ax och nybildade Norrsken investerar 75 Mkr i Matsmart (NTL).

”Nu fortsätter vi expandera i Norden och vänder samtidigt blickarna mot resten av Europa”, säger Matsmarts vd Karl Andersson i ett pressmeddelande.

Läs mer: Karma har "räddat" 140 000 måltider – rekryterar startup-profil 

Sedan lanseringen har Matsmart också expanderat till Norge och Finland. Förlusten stannade i fjol vid 32 Mkr.

”Vi fortsätter att satsa på ökad tillväxt. Dels finns det ofantligt stora mängder mat att rädda, dels ser vi ett fortsatt ökat intresse för vår idé från både kunder och leverantörer. Parallellt med detta ska vi också intensifiera arbetet med att ta steget in på nya marknader, säger Karl Andersson.

I nyemissionen värderas Matsmart till 415 Mkr, enligt handlingar från Bolagsverket.

Norrsken (NTL), som bildades 2016 av Klarna-grundaren Niklas Adalberth, investerar i bolag med positiv påverkan på antingen människor eller miljö.

”Matsvinn är en viktig miljöfråga och vi tycker att Matsmart adresserar problemet på ett väldigt bra sätt”, säger Tove Larsson, investeringsansvarig på Norrsken.

Läs mer: Klarna-grundaren lägger en halv miljard på Norrsken 

”Dels angrips problemet här och nu genom att rädda mat som i många fall annars skulle slängas. Men kanske ännu mer intressant är hur Matsmart långsiktigt kan påverka de strukturer som driver matsvinn genom att både hjälpa leverantörer att synliggöra och minska svinnet samt att informera sina kunder om innebörden av bäst före-datumet”, fortsätter hon.

Det är inom mat, det är e-handel, det är lågpris och det är hållbar verksamhet

Det framgår inte vad Matsmart värderas till i samband med transaktionen.

”För Axel Johnson är det här en strategisk investering: det är inom mat, det är e-handel, det är lågpris och det är hållbar verksamhet. Vi hoppas kunna följa med Matsmart under lång tid framöver”, säger Axel Johnsons vd Mia Brunell Livfors.

Bland Matsmarts befintliga ägare finns bland andra Northzone, Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert och Inbox Capital.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies