Hoppa till innehållet

Norrsken startar accelerator för bolag som ska rädda världen

Tjugo utvalda bolag från hela världen bjuds i sommar in till Stockholm och en nystartad accelerator som ska hjälpa dem att lösa globala samhällsproblem. Bakom initiativet står bland andra Klarnagrundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken.

Funda Sezgi blir vd för Norrsken Impact Accelerator och en av dess medgrundare.
Funda Sezgi blir vd för Norrsken Impact Accelerator och en av dess medgrundare.Foto: Morgan Ekner
Klarna-grundaren Niklas Adalberts stiftelse Norrsken investerar 100.000 dollar vardera i de 20 bolag som väljs ut till den nya impact-acceleratorn.
Klarna-grundaren Niklas Adalberts stiftelse Norrsken investerar 100.000 dollar vardera i de 20 bolag som väljs ut till den nya impact-acceleratorn.Foto: Amanda Lindgren
Erik Engellau-Nilsson, vd för Norrsken Foundation.
Erik Engellau-Nilsson, vd för Norrsken Foundation.Foto: Evelina Carborn

Hundratusen dollar (motsvarande drygt 800.000 kronor) i fickan och åtta veckors skräddarsytt program med tillgång till mentorer i form av entreprenörer från en rad framgångsrika tech-bolag. Så ser Norrskens recept ut för den accelerator som stiftelsen nu drar igång.

Siktet är inställt på att bidra till affärsutvecklingen av så kallade impact-bolag, som arbetar med att lösa en rad olika globala hållbarhetsutmaningar – från fattigdom och klimatförändringar till cancer och mentala hälsoproblem inom ramen för de 17 FN-målen i Agenda 2030.

”Acceleratorn har tillgång till ett 50-tal mentorer som är grundare av bolag som är eller är på god väg att bli unicorn-bolag”, säger Funda Sezgi, som blir vd för impact-acceleratorn och är en av dess medgrundare.

Förutom kända tech-entreprenörer kan deltagarna i programmet även få råd av andra experter, till exempel Ericssons tidigare hållbarhetschef Elaine Weidman-Grünewald som idag driver AI Sustainability Center.

Accelerator-programmet inleds i början juli och anpassas efter de olika deltagarnas önskemål. Bolag från hela världen är välkomna att söka, men Norrsken räknar med att de som väljs ut framför allt kommer från Europa, USA och Afrika.

”De tjugo bolag som bjuds in till Norrsken House får berätta om sina behov och sedan kommer vi koppla samman dem med rätt personer, istället för att sätta upp ett färdigt program som vi tvångsmatar dem med”, säger Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson.

Allt avslutas med en ”Demo day” den 25 augusti, dit ett hundratal svenska och internationella riskkapitalistbolag bjudits in. Bland dem som redan tackat ja till att delta finns Atomico, Accel, Northzone och Creandum.

Förhoppningen är att impact-bolagen förutom affärsutvecklingen under veckorna i acceleratorn också kan resa hem med en investering i bagaget. Redan från start utlovas dock en finansiering 100.000 dollar från Norrsken i utbyte mot fem procent av ägandet.

”Historiskt har så mycket kapital gått till fel saker. Det är till den här typen av bolag som kapitalet borde flöda och det är där det kan göra skillnad”, säger Erik Engellau-Nilsson.

Bakom acceleratorn står förutom Norrsken även en handfull startup-profiler, bland andra Fredrik Jung-Abbou som är medgrundare till Kry och Lendo. Han räknar med att kunna bidra med råd om hur bolagen ska tackla regelhinder de kommer stöta på, baserat på erfarenheter han har med sig från utvecklingen av digitala hälsotjänster.

”Det finns många unga entreprenörer som inte är redo att börja samla konst eller bli filantroper, där det här med impact-investeringar slår an en sträng. Så tiden är rätt och Norrsken är rätt plattform för att jag ska engagera mig”, säger Fredrik Jung-Abbou.

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera