Hoppa till innehållet

Norrsken startar accelerator för bolag som ska rädda världen

Tjugo utvalda bolag från hela världen bjuds i sommar in till Stockholm och en nystartad accelerator som ska hjälpa dem att lösa globala samhällsproblem. Bakom initiativet står bland andra Klarnagrundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken.

Funda Sezgi blir vd för Norrsken Impact Accelerator och en av dess medgrundare.
Funda Sezgi blir vd för Norrsken Impact Accelerator och en av dess medgrundare.Foto: Morgan Ekner
Klarna-grundaren Niklas Adalberts stiftelse Norrsken investerar 100.000 dollar vardera i de 20 bolag som väljs ut till den nya impact-acceleratorn.
Klarna-grundaren Niklas Adalberts stiftelse Norrsken investerar 100.000 dollar vardera i de 20 bolag som väljs ut till den nya impact-acceleratorn.Foto: Amanda Lindgren
Erik Engellau-Nilsson, vd för Norrsken Foundation.
Erik Engellau-Nilsson, vd för Norrsken Foundation.Foto: Evelina Carborn

Hundratusen dollar (motsvarande drygt 800.000 kronor) i fickan och åtta veckors skräddarsytt program med tillgång till mentorer i form av entreprenörer från en rad framgångsrika tech-bolag. Så ser Norrskens recept ut för den accelerator som stiftelsen nu drar igång.

Siktet är inställt på att bidra till affärsutvecklingen av så kallade impact-bolag, som arbetar med att lösa en rad olika globala hållbarhetsutmaningar – från fattigdom och klimatförändringar till cancer och mentala hälsoproblem inom ramen för de 17 FN-målen i Agenda 2030.

”Acceleratorn har tillgång till ett 50-tal mentorer som är grundare av bolag som är eller är på god väg att bli unicorn-bolag”, säger Funda Sezgi, som blir vd för impact-acceleratorn och är en av dess medgrundare.

Förutom kända tech-entreprenörer kan deltagarna i programmet även få råd av andra experter, till exempel Ericssons tidigare hållbarhetschef Elaine Weidman-Grünewald som idag driver AI Sustainability Center.

Accelerator-programmet inleds i början juli och anpassas efter de olika deltagarnas önskemål. Bolag från hela världen är välkomna att söka, men Norrsken räknar med att de som väljs ut framför allt kommer från Europa, USA och Afrika.

”De tjugo bolag som bjuds in till Norrsken House får berätta om sina behov och sedan kommer vi koppla samman dem med rätt personer, istället för att sätta upp ett färdigt program som vi tvångsmatar dem med”, säger Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson.

Allt avslutas med en ”Demo day” den 25 augusti, dit ett hundratal svenska och internationella riskkapitalistbolag bjudits in. Bland dem som redan tackat ja till att delta finns Atomico, Accel, Northzone och Creandum.

Förhoppningen är att impact-bolagen förutom affärsutvecklingen under veckorna i acceleratorn också kan resa hem med en investering i bagaget. Redan från start utlovas dock en finansiering 100.000 dollar från Norrsken i utbyte mot fem procent av ägandet.

”Historiskt har så mycket kapital gått till fel saker. Det är till den här typen av bolag som kapitalet borde flöda och det är där det kan göra skillnad”, säger Erik Engellau-Nilsson.

Bakom acceleratorn står förutom Norrsken även en handfull startup-profiler, bland andra Fredrik Jung-Abbou som är medgrundare till Kry och Lendo. Han räknar med att kunna bidra med råd om hur bolagen ska tackla regelhinder de kommer stöta på, baserat på erfarenheter han har med sig från utvecklingen av digitala hälsotjänster.

”Det finns många unga entreprenörer som inte är redo att börja samla konst eller bli filantroper, där det här med impact-investeringar slår an en sträng. Så tiden är rätt och Norrsken är rätt plattform för att jag ska engagera mig”, säger Fredrik Jung-Abbou.

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera