Hoppa till innehållet

Hon vill skapa samhällsvärde för ”alla parter” genom Welcome

En konversation i bilen födde idén till appen Welcome. I dag sammanför Emma Rosmans integrationsapp nyanlända med företag och lokala svenskar. ”Kan vi göra någonting i den här generationen som gör det lättare för nästkommande, då vill vi göra det”, säger medgrundaren Emma Rosman.

Emma Rosman, medgrundare till appen Welcome, ville skapa något konkret som förenklade integrationsprocessen för nyanlända.
Emma Rosman, medgrundare till appen Welcome, ville skapa något konkret som förenklade integrationsprocessen för nyanlända.Foto: Amanda Lindgren

”Ska vi inte bara skapa en app som kopplar ihop människor?”

Så lät det när idén kom till hösten 2015, året med en av de största flyktingvågorna i svensk historia. Emma Rosman satt i bilen med maken Tobias Rosman  och diskuterade vad som kunde göras för att minska integrationströskeln för de nyanlända. Hon hade under sin uppväxt sett sina egna föräldrar kämpa för att komma in i det svenska samhället och kände ett behov av att skapa förändring.

”Vi vill inte att det här ska replikeras för alla människor som kommer hit, igen och igen och igen. Kan vi göra någonting i den här generationen som gör det lättare för nästkommande generation, då vill vi göra det.”

Läs även: Emma Rosman: ”Det går att göra mycket utan kapital”

Sedan tidigare deltog hon i forum där olika samhällsutmaningar diskuterades men när de pratade om nyanlända svenskar tyckte hon att konversationen saknade konkreta lösningar.

”Man gjorde egentligen ingenting. Man kanske diskuterade något som skulle ge effekt tio år senare men just den hösten fanns ju verkligen behovet där och då”, säger Emma Rosman till Di Digital.

Från den där första kommentaren i bilen tog det några månader att utveckla appen Welcome. Tanken var att skapa något som de själva, eller deras vänner, skulle kunna använda på kvällar och helger utanför sina heltidsjobb. Något som skulle bli en smidig plattform mellan nyanlända och de lokala medborgarna. 

"Vi vill nå de som aldrig tänker på integration annars att ta sitt första steg istället för att det ska vara få eldsjälar som gör det mesta hela tiden."

Kan vi göra någonting i den här generationen som gör det lättare för nästkommande generation, då vill vi göra det

Första gången som man använder appen ställs man inför två alternativ – antingen registrerar man sig som en användare som vill lära sig mer om svenska språket eller som någon som kan hjälpa till att lära ut det. Sedan kopplas användarna på de olika sidorna ihop genom att de ställer eller besvarar frågor om språk, kultur och vardag. De kan också få hjälp att mötas upp eller gå på aktiviteter som anordnas via appen. 

I början då de utvecklade appen arbetade Emma Rosman för Schibsted med bland annat produktutveckling av säljplattformen Blocket. Ungefär sex månader efter lanseringen av Welcome, sommaren 2016, hade hon möjlighet att istället börja jobba heltid med bolaget. Det var i samband med att Klarnagrundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken investerade i appen.

Läs mer: Techkändisar investerar i integrationsapp 

I dag går Welcome movement, som bolaget också kallas, ännu inte runt ekonomiskt utan investeringar. Men de hoppas att deras nya företagssamarbeten ska hjälpa dem stå mer på egna ben i framtiden.

Första samarbetet startades med SBAB. Tillsammans skapade bolagen ett engagemang hos de anställda genom att uppmuntra dem att svara på frågor i appen. I efterhand anordnade de också flera event där SBAB:s anställda och de nyanlända kunde träffas och skapa kontakt. I dag har de bankanställda haft kontakt med över 500 personer via appen. 

Flyktingsituationen i Sverige ser annorlunda ut i dag än för tre år sedan, antalet som söker asyl har minskat och de som kom under 2015 har nu bott i landet i flera år. Men även för dem blir kontakten som skapas med företagen och dess medarbetare viktig. 

Det är ju nästan en slump att det blev Welcome. Det var inte som att jag på Handels hela tiden pratade om att göra en app för integration

På samma gång är mötet också av värde för företagen och samhället i stort eftersom det kopplar samman människor med olika kompetens och erfarenhet, enligt Emma Rosman.

”Folk säger ofta ’åh, vilket fint initiativ’ och det är jättefint att folk tycker det men det vi ser är en otrolig potential. Genom att ta vara på människors kompetens skapas stort värde för alla parter i samhället.”

Läs även: Welcome auktionerar ut möten med techkändisar 

Den nästan tre år långa resan har dock inte varit spikrak, Emma Rosman berättar att de har fått komma med många lösningar på vägen och erkänner att de till en början kanske var något blåögda.

”I början tänkte vi att allt skulle lösa sig på ett halvår, och det var kanske bra att ha den naiviteten för utan den så hade man kanske aldrig börjat. Men sen inser man att för varje sak man löser så kommer 15 utmaningar till. Så är det i alla fall för oss.”

Folk säger ofta ’åh, vilket fint initiativ’ och det är jättefint att folk tycker det men det vi ser är en otrolig potential.

På grund av detta sätter bolaget inte längre stora specifika mål på vad de ska göra utan testar sig fram och försöker vara flexibla. Genom att lyssna mer på företagen som de samarbetar med vill de se och möta behoven snabbt.

Om det var något hon skulle gjort annorlunda, om hon fick göra om de senaste åren, så vore det just det – att hitta andra att samarbeta med tidigare i arbetet.

”Ibland tar man för givet att man vet vad konsumenten vill ha genom att tänka på hur man själv är. Men när man istället gör det med en partner och tillsammans når slutkonsumenten så lär man sig mycket mer. Då kan man få hjälp att prioritera rätt saker”, berättar Emma Rosman.

Läs mer: Truecaller-grundaren: ”Sverige kan bättre än att stänga gränserna” 

Sedan fortsätter hon med att förklara att hela idén från början bara var en tanke som växte fram och inget som hon hade planerat under en längre tid. Även om hon alltid har tyckt om att hjälpa andra, så var det inte här hon trodde att hon skulle hamna när hon studerade.

”Det är ju nästan en slump att det blev Welcome. Det var inte som att jag på Handels hela tiden pratade om att göra en app för integration. För oss har det nog varit mer att ha ett öra för att lyssna på vad som är behovet just nu och sen en vilja till att lösa de problem som finns. Ibland tror jag att vissa saker bara kommer av att man har en inställning och sen leder det ena till det andra”, säger hon.

Foto:

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera