Annons

Norsk elutmanare tar in pengar – och lanserar i Sverige

Hudyas Sverigechef Niklas Öst.
Hudyas Sverigechef Niklas Öst. Foto: Hudya
Norska Hudya vill samla kundernas olika abonnemang på den egna plattformen. Nu tar man in pengar och satsar i Sverige.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Norska Hudya grundades 2016 med målsättningen att bygga en plattform där kunderna kan köpa olika sorters tjänster. Tanken är att allt ska gå under en faktura och hanteras av en och samma kundservice.

Först ut på plattformen var el, som blev tillgängligt i Norge i mars.

I sommar lanserade plattformen i Sverige och nu meddelar bolaget att de har tagit in 14 miljoner kronor, i en nyemission där förutom grundarna även norska Adolfsen-Gruppen, deltog.

Läs även: Stordalens startup vill sänka elkostnader med "digitalt batteri" 

De nya pengarna ska bland annat användas för att växla upp verksamheten i Sverige.

”I första hand ska vi bygga vidare på plattformen och lanseringen av nya tjänster, men pengarna ska också gå till en del specifika områden i Sverige så som partnerskap och samarbeten och att öka marknadsföringen i sociala medier", säger Niclas Öst som är Sverigechef på Hudya, till Di Digital.

Dessutom har bolaget fått ett innovationsbidrag på 3 miljoner kronor från Norges Forskningsråd för att utveckla den tekniska plattformen.

Läs mer: Bank-id-grundarens smarta hem-bolag finansieras med 100 miljoner kronor 

Även i Sverige är än så länge bara el tillgängligt på plattformen men enligt Niclas Öst kommer mobiltjänster och försäkringar att lanseras senare i år. Framöver är siktet inställt även på bank- och larmtjänster.

Det speciella med Hudyas el-erbjudande är enligt Sverigechefen att elen kommer från endast förnybar energi och inte har någon fast månadskostnad eller bindningstid. Dessutom bjuds kunderna in att utveckla tjänsten, med så kallad co-creation.

Varför skulle kunderna vilja samla olika sorters tjänster under en plattform?

"Genom att hantera flera tjänster så blir Hudya mer kostnadseffektiva och det ska komma kunderna till gagn.”

Niclas Öst ser det även som en fördel att en och samma kundtjänst kommer kunna hantera flera områden. Själv har han en bakgrund som chef för försäljning och kundservice på IF Skadeförsäkring och Telge Energi.

Enligt honom är de förväntade intäkterna hittills från den norska elportföljen motsvarande omkring 60 miljoner kronor på årsbasis. Då räknas både privatpersoner och företag med. Men han vill inte dela med sig av några exakta siffror.

Trots att bolaget bara är 10 månader gammalt är siktet inställt på Oslo-börsen. Dit ska man i höst enligt Niclas Öst.

"Det har varit målet sedan start. Med en öppen ägarstruktur så säkerställer vi en stor transparens vilket är ett av våra mål."

Läs även: Bolagen som sänker din elräkning med ny teknik 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies