Hoppa till innehållet

Norska Tesla-ägare känner sig lurade – vill ha prisavdrag

79 norska Tesla-ägare menar att elbilstillverkarens marknadsföring har lovat mer än den hållit och vill ha prisavdrag. Nu hotar de att ta Tesla till domstol. I höstas gjorde 38 Tesla-ägare i landet samma sak.

En Tesla Model S P85D, provkörd i Norge.
En Tesla Model S P85D, provkörd i Norge.Foto: Håkan Matson

Teslas modeller tillhör Norges mest populära bilar. Under december förra året registrerades 2 452 Teslabilar enligt TT, vilket gör att Elon Musks biltillverkare var månadens mest sålda.

Men allt är inte frid och fröjd för Tesla i Norge. 79 norska Tesla-ägare menar nämligen att elbiltillverkarens marknadsföring inte hållit vad den lovat och hotar därför att ta ärendet till domstol, skriver norska Dagens Næringsliv.

Enligt tidningen vill ägarna ha ett prisavdrag. Om ingen förlikning nås dessförinnan kommer målet att avgöras i domstol i april.

De kärande menar att Model S P85D marknadsfördes med 700 hästkrafter, men att den siffran sedan reviderades ned till 469 hästkrafter av elbilstillverkaren därför att batterierna inte klarade att leverera tillräckligt med ström till motorerna.

Det är inte första gången den här sortens ärenden har blivit en rättsfråga i Norge.

Tidigare under 2017 gick 38 Tesla-ägare till domstolen i samma ärende om Model S P85D. 

2016 förlikades Tesla i Norge med 133 kunder. Ägarna fick då 65 000 norska kronor, eller uppgraderingar eller utrustningspaket som alternativ.

”Det är samma sorts ärende som slutade i förlikning senaste gången. Det handlar om bileffekten och fel i marknadsförings- och säljprocessen. Men jag vill inte gå in närmare på belopp”, säger advokaten Christoffer A. Falkeid som representerar de 79 Tesla-ägarna till Dagens Næringsliv

Totalt är 1 201 Tesla Model S P85D registrerade i Norge enligt tidningen.

Tesla menar enligt tidningen Ny Teknik att deras egna testar av modellen, samt undersökning från tredjepart, visar att accelerationskapaciteten och motorkraften har stämt överens.

Läs även: Ferrari planerar eldriven Tesla-utmanare 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera