Hoppa till innehållet

Northvolt gör sitt första förvärv – köper teknikbolag i USA

Den svenska batteriproducenten Northvolt köper upp teknikbolaget Cuberg. Med förvärvet breddar man sitt fokus från bilar till eldrivna flygplan, vid sidan om att etablera ett kontor i Silicon Valley i USA.

Northvolts vd och grundare Peter Carlsson, tillsammans med bolaget fabriksbygge i Skellefteå.
Northvolts vd och grundare Peter Carlsson, tillsammans med bolaget fabriksbygge i Skellefteå.Foto: Di.

Det svenska batteribolaget Northvolt tog i fjol in 5,4 miljarder kronor i nytt kapital genom en nyemission, till en värdering om drygt 32 miljarder kronor. 

Högt upp på ägarlistan finns den industriella jätten Volkswagen och investmentbanken Goldman Sachs.

Pengarna skulle delvis vigas till att färdigställa Northvolts forsknings- och utvecklingsanläggning i Västerås.

”Men för att fullt bygga ut Skellefteå-fabriken så kommer vi att behöva resa ytterligare kapital”, sa vd:n och grundaren Peter Carlsson.

Utöver fabriken i Skellefteå planerar Northvolt även att etablera tillverkning i Tyskland, med bilmarknaden som sitt främsta fokus.

Nu slår Northvolt också till med sitt första förvärv sedan starten 2016. De köper upp det amerikanska bolaget Cuberg och etablerar därmed ett kontor i Silicon Valley, fokuserat på teknikutveckling.  

Cuberg arbetar också med produktion av battericeller baserat på litiumjoner. I ett första skede har det amerikanska bolaget riktat in sig på utvecklingen av eldrivna flygplan.

Deras teknik har ett lägre pris, upp till 70 procent bättre prestanda och högre säkerhet än jämförbara produkter på marknaden, heter det. Tanken är att Northvolt till fullo ska ha kommersialiserat produkten vid år 2025.

Cuberg grundades 2015 och har sitt ursprung i ett forskningsprojekt vid Stanfords universitet. De har för närvarande tunga bolag som Boeing på kundlistan, som också varit delägare i bolaget. Därutöver har USA:s energimyndighet investerat i bolaget.

Di har varit i kontakt med Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt, som avböjer att kommentera köpeskillingen i affären.

Läs mer: Efter jätteemissionen: Northvolt fördubblar sitt värde till 32 miljarder

Läs mer: Northvolt får 238 miljoner i EU-projekt – Västerås ska bli forskningscentrum

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera