För fyra år grundades Turnpike av Peter Carlsson, Carl Norberg och Björn Ögren med ambitionen att göra livet roligare för fans. Affärsidén var att ge följare en direktlänk till artister och idrottsklubbar genom ett uppkopplat armband.
De fick igång samarbeten med bland annat Manchester City, men upptäckte att det var en komplicerad marknad. Därför bestämde de sig för att byta inriktning från konsumenter till bolag.
”Det finns flera miljarder som jobbar ute i fabriker och butiker. Alla techgiganter fokuserar nu på arbetare i första linjen”, säger Turnpikes medgrundare Carl Norberg.
Läs mer: Grammy-vinnare investerar i Tesla-chefens armband
Enligt Carl Norberg har många företag investerat i smarta uppkopplade system med kameror och sensorer, det så kallade Sakernas internet, och rapporteringsfunktioner. Men de samlas oftast i veckorapporter och når inte personalen direkt ute i fältet. Med Turnpikes uppkopplade armband och mjukvaruplattform får de anställda istället information i realtid.
”I ett servicesammanhang så är det viktigt att kunna fokusera på kunden och inte springa runt med en mobil. Istället vibrerar det i klockan och personalen får veta om det till exempel är många kunder i en viss del av butiken eller ifall det är en särskild kund som behöver få kontakt”, säger Carl Norberg.
En av Turnpikes kunder är klädjätten H&M HM B -1,78%Dagens utveckling. Ibland kan personalens uppgifter och scheman ändras timme för timme. I stället för att då behöva ha kontakt med kontoret får de uppdateringar direkt på armen.
Det kan också handla om smarta och uppkopplade provrum. Systemet flaggar om det finns kunder som provar kläder eller om de kallat på assistans genom en knapptryckning.
”Ger man folk hjälp i provrummen ökar omsättningen 4–5 gånger. Vi upptäckte hur uppskattat vår teknik var hos personalen i H&M:s flaggskeppsbutik i Mitte i Berlin.”
Till hjälp att utveckla konceptet mot retail har Turnpike med sig Jörgen Andersson som investerare och styrelseledamot. Han arbetade 25 år på H&M som bland annat global marknadschef för att sedan gå vidare till både Uniqlo och Esprit.
Andra bolag som testar Turnpikes system är Ica, Ikea och Epicenter. Nyligen gick bolaget in i ett globalt samarbete med Microsoft, där it-jättens över 20 000 säljare erbjuder Turnpike. Enligt Turnpike finns det även ett visst intresse från amerikansk bilindustri för tekniken.
I samband med den pågående coronapandemin har de lanserat nya funktioner för att öka säkerheten.
”Det kan handla om att hjälpa personalen att varna ifall de kommer för nära varandra. Eller om det är för många kunder som trängs på samma plats.”
Med i styrelsen i företaget sitter bland andra Eva Kaijser, tidigare vd för Nordic Mines och senare ansvarig för noteringsprojektet på Izettle (som dock slutade i ett jätteuppköp av Paypal), och Elisabeth Örn Sylve som är global affärschef på Microsoft.
I dagarna har Turnpike tagit in nya investeringar på 10 miljoner kronor från befintliga ägare. Totalt har bolaget lockat kapital på omkring 80 Mkr sedan starten, varav 25 Mkr senaste året.
Enligt medgrundaren Carl Norberg väntar en till kapitalrunda på 50–80 Mkr i vinter.
”Hittills har vi skött kapitalanskaffningen själva från 'family offices' och ett par riskkapitalbolag. Vi fick dock skjuta på den större rundan på grund av coronakrisen”, säger Carl Norberg.
De tre grundarna Peter Carlsson, Carl Norberg och Björn Ögren äger tillsammans omkring 40 procent av bolaget i dag.
Peter Carlsson blev känd som ”Tesla-svensken” när han var högt uppsatt chef direkt under Elon Musk hos elbilstillverkan. På senare år har han lett det gigantiska batteriprojektet Northvolt, som i veckan tecknade avtal med BMW på 20 miljarder kronor.
Med bland investerarna är den tidigare SAS-chefen Jan Carlzon. Han vände det krisade flybolaget på 80-talet genom att lägga fokus på det han myntade som ”Sanningens ögonblick”, att mötet med kunden är det som är avgörande för ett företag.
”De direkta signalerna till personalen ger ökad entusiasm och engagemang”, har Jan Carlzon sagt angående sin investering i Turnpike.
På ägarlistan finns även den tidigare Swedbank-vd:n Michael Wolf, Svante Elfving, medgrundare till Brummer och Partners, och den brittiska reklamgurun Sir John Hegarty.