Hoppa till innehållet

Northvolt polisanmäls för miljöbrott i Västerås

Tusentals liter vatten rann ut i ett dike vid Northvolts anläggning i Västerås. De miljöskadliga effekterna blev ringa, men nu polisanmäls ändå företaget efter att ha glömt att anmäla incidenterna till länsstyrelsen i tid. ”Vi köper helt och hållet att det blev fel”, uppger bolaget.

Northvolts testlab i Västerås och vd:n Peter Carlsson.
Northvolts testlab i Västerås och vd:n Peter Carlsson.

Det svenska batteribolaget Northvolt aviserade under tisdagen att de tar in drygt 5,4 miljarder kronor i nytt kapital genom en riktad nyemission. Företagets värdering mer än fördubblades i transaktionen till 32 miljarder kronor, vilket Di avslöjat.

Men allt är inte frid och fröjd hos företaget. Nu har Northvolts polisanmälts av länsstyrelsen i Västmanlands län för misstänkta miljöbrott vid deras fabrik i Västerås, rapporterar Nyhetsbyrån Siren.

Anläggningen i Västerås är tänkt att vara bas för Northvolts forskning och utveckling, och är i slutskedet av att färdigställas, medan den storskaliga produktionen av deras litiumjonbatterier ska inledas vid en större fabrik i Skellefteå.

Polisanmälan från länsstyrelsen i Västmanland handlar om att Northvolt inte omedelbart anmälde att översvämningar av så kallat processavloppsvatten inträffade vid två tillfällen under sommaren, medan lagen kräver att så sker inom 24 timmar. 

”Vi använder processvatten i fabriken. Vanligtvis hämtas det upp av tankbilar från Stena Recycling, men vid de här tillfällena var dessa försenade. Det innebar att vattnet tömdes i ett dike för att sedan renas vid kommunens reningsverk i stället”, säger Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt, till Di.

Tusentals liter vatten rann därmed ut i diket på industriområdet, men den ansvariga handläggaren hos Länsstyrelsen i Västmanland betonar i sin polisanmälan att det handlar om små utsläppshalter med ringa konsekvenser för miljö och hälsa. 

”Dessa incidenter sker då och då inom industrin, vilket vi har en skyldighet att rapportera. Men denna gång blev det en miss, eftersom personen som är ansvarig för dessa frågor hos Northvolt var på semester. Vi köper helt och hållet att det blev fel”‚ säger Jesper Wigardt.

Northvolt har i skriftväxling med länsstyrelsen uppgett att de satt in åtgärder för att stävja problemen. 

”Vi har installerat en ny nivågivare i tanken, för att den ännu tidigare ska signalera att en tankbil behöver komma till anläggningen för tömning, och vi ska installera ett nytt dammsugarsystem i november”, säger han, och fortsätter:

”Vi har också utbildat alla skiftlag om hur dagvattenssystemet fungerar och hur rapportansvaret ska fungera även under semestertider.”

Jesper Wigardt vill inte spekulera i vad för typ av straff som kan vänta Northvolt om företaget i slutänden befinns skyldigt till miljöbrott.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera