Annons

Northvolts miljarder snart i hamn – globala industrijättar ombord

Northvolts vd Peter Carlsson.
Northvolts vd Peter Carlsson. Foto: Jack Mikrut
Batteribolaget Northvolt är mycket nära att stänga sin finansieringsrunda på totalt cirka 16 miljarder kronor, den största hittills i den svenska techsektorn. Ett flertal industrijättar är ombord, enligt Di Digitals källor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Northvolt är mycket nära att stängs den finansieringsrunda som ska bekosta bolagets batterifabrik i Skellefteå.

Volkswagen och Siemens – som båda tidigare har aviserat samarbeten med Northvolt – ställer båda upp med finansiering, enligt flera källor med insyn.

Volkswagen planerar även att lägga en storskalig order på litiumjonbatterier.

Det har enligt Di Digitals källor även förekommit långt gångna diskussioner med den japanska biltillverkaren Toyota.

Sedan tidigare är det känt att Ikea vill vara med och finansiera fabriken, som vid full utbyggnad skulle bli en av de största i Europa.

Men enligt Di Digitals källor är det oklart om avtalet med Ikea är påskrivet.

Northvolt har tidigare uppgivit att man söker totalt 1,5 miljarder euro, eller 16 miljarder kronor, i finansiering. Enligt flera källor är det beloppet nu säkerställt.

Det gör Northvolts finansieringsrunda till den klart största någonsin inom den svenska techsektorn, efter Spotifys miljardlån våren 2016.

”Vi har som princip att aldrig kommentera potentiella namn eller finansieringsprocessen som sådan. Vi återkommer så snart vi har något att berätta”, säger Northvolts kommunikationschef Jesper Wigardt.

Finansieringen sker både via lån och nyutställda aktier. Nyemissionen väntas bli klar under före midsommar och värderar enligt Di Digitals uppgifter hela Northvolt till över 1 miljard dollar.

Läs mer: Northvolts ledning shoppar aktier i bolaget 

Sedan tidigare är det känt att Europeiska investeringsbanken (EIB) ställer upp med 3,7 miljarder kronor i lån till Northvolt.

Efterfrågan på litiumbatterier är stor över hela världen, främst inom fordonsindustrin.

Tanken är att Northvolt ska producera litiumbatterier till exempelvis elbilar och ta sig an konkurrenter som koreanska Samsung och LG samt kinesiska CATL.

Fabriksområdet i Skellefteå består i den första etappen av 50 hektar industrimark. Sprängningarna av berg på tomten påbörjades hösten 2018. Bilden är tagen några månader senare.
Fabriksområdet i Skellefteå består i den första etappen av 50 hektar industrimark. Sprängningarna av berg på tomten påbörjades hösten 2018. Bilden är tagen några månader senare. Foto: Cliff Warg & Paulina Holmgren/Skellefteå kommun

Northvolt vill driva sin tillverkning med förnybar energi, såsom vattenkraft från Skellefteälven. Tanken är att det ska gå att återanvända en stor del av varje använt batteri.

Fabriken i Skellefteå ska till stor del vara automatiserad. Målet är att den ska kunna producera 32 gigawattimmar per år när den är färdigbyggd, vilket väntas ske först 2023.

Till en början finansierar Northvolt en utbyggnad till 16 kilowattimmar per år.

Produktionstakten är i linje med elbilstillverkaren Teslas Gigafactory i USA, som enligt de senaste siffrorna producerar omkring 23 gigawattimmar i årstakt.

Den första delen av fabriken i Skellefteå väntas stå klar nästa år, med planerad produktionsstart 2021. Utöver den fabriken bygger Northvolt forskningsanläggningen Northvolt Labs utanför Västerås.

Batteribolaget har även nyligen börjat producera batterimoduler i den polska hamnstaden Gdansk i samarbete med polska South Bay Solutions.

En viktig fråga i produktionen är kobolthalterna i varje batteri. Kina kontrollerar en stor del av utvinningen, som har kritiserats av människorättsorganisationer som Amnesty.

Peter Carlsson, Northvolts vd, har tidigare sagt att Northvolts batterier ska rymma liknande mängder kobolt som de som produceras av Panasonic.

”Det är rimligt att anta att kobolthalten kommer att fortsätta minska och det kommer ske ansträngningar för att höja nickelhalterna för att skapa högre energidensitet”, sade han till Reuters i maj.

Läs mer: Volvo utökar testerna av självkörande bilar 

Northvolts kapitaljakt drog igång för över två år sedan och hittills ser endast industriella aktörer och den offentliga sektorn, såsom EIB, ut att vara ombord.

Många av industribolagen har åtagit sig att både investera i Northvolt och lägga en större batteriorder. Bland andra Scania och BMW har redan presenterat sådana planer.

Tidigt under processen sökte Northvolts vd Peter Carlsson finansiering från flera svenska industrifamiljer, enligt Di Digitals uppgifter.

Av dessa deltog endast Olsson-familjens koncern Stena i bolagets första finansieringsrunda, i januari 2017.

Då anslöt bland annat Vattenfall, Energimyndigheten och Vinnova också som investerare.

Parallellt med den svenska fabriken för Northvolt samtal med Volkswagen om att sköta en fabrik i Salzgitter, nära fordonsjättens huvudkontor i Wolfsburg.

Di Digital har sökt Volkswagen, Siemens och Toyota.

Länk till grafik
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies