Northzone och Creandum pytsar in pengar i norsk quizjätte
Creandum, Northzone och Microsoft Ventures deltar i en investeringsrunda i snabbväxande norska quizbolaget Kahoot.
Björn Wallenberg
Text
Den norska quiz-plattformen Kahoot (NTL) har erhållit 10 miljoner dollar i finansiering från nya och befintliga investerare, motsvarande cirka 83 miljoner svenska kronor. Det rapporterar norska E24.
Kahoots plattform används främst i skolor som en del i undervisning. Pengarna som tas in är öronmärkta för produktutveckling och för att utöka bolagets kommersiella aktiviteter. Kahoot har för avsikt att utveckla nya produkter såsom en mobilapp och en plusversion av Kahoot för företagsmarknaden.
”Det här kapitalet kommer i en väldigt viktig fas av Kahoots utveckling. Vårt team har gjort ett fantastiskt jobb med att öka användarbasen. Den har vuxit över 60 procent på årsbasis och nu har vi 50 miljoner aktiva användare. De här pengarna kommer att hjälpa oss att fortsätta användartillväxten och öka intäkterna”, skriver Eilert Hanoa, som är Kahoots styrelseordförande, i ett pressmeddelande.
Den aktuella finansieringsrundan leddes av nya norska privatinvesterare från Norge tillsammans med nuvarande investerare vilket inbegriper Microsoft Ventures, Creandum och Northzone.
Kahoot tog in 10 miljoner dollar även förra året, när Microsoft gick in som ägare i bolaget.
Kahoot aviserade i juni en betaversion tillgänglig på både iOS och Android som avser expandera bolagets spelbaserade inlärningsmodell bortom klassrummet.
Kahoot grundades 2013 och plattformen har 50 miljoner aktiva användare i månaden från mer än 180 länder.
Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.
I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:
– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.
Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte
Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:
– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.
Lösningar för den moderna digitala eran
Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen
– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev