Northzone och Creandums quizbolag köper norsk kollega
Med över en miljard spelare tar det norska quizbolaget Kahoot marknadsandelar i snabb takt. Nu köper bolaget, som backas av Northzone, Creandum och Microsoft, en norsk kollega.
Fredrik Björkman
Text
Det norska quizbolaget Kahoot har seglat upp till att bli en av de största inlärningsplattformarna i Skandinavien.
Nu köper bolaget upp sin norska kollega Poio, en plattform som hjälper barn att lära sig läsa.
”Vi är imponerade av hur Poio redan hjälpt fler än 100 000 barn i Skandinavien att lära sig läsa på ett fantastiskt sätt”, säger Åsmund Furuseth, vd och medgrundare av Kahoot.
Poio backas sedan tidigare av Schibsteds riskkapitalplånbok Growth. Affärens storlek ligger på 6,5 miljoner dollar, motsvarande 62 miljoner kronor.
Under sommaren ska Poio lansera sin tjänst även i Storbritannien, i förhoppning om att kunna växa rejält på den större marknaden. Genom ”gamification”, eller spelifiering, ska barn kunna lära sig läsa på ett roligt sätt.
Kahoot grundades 2013 och bolagets plattform används framför allt i skolor i undervisningen, men även under sportarrangemang och events.
Under 2018 hade plattformen, enligt bolaget självt, över en miljard medverkande spelare i över 200 länder. Tidigare i maj köpte Kahoot upp matematikappen Dragonbox. Strategin tycks alltså vara expansion via uppköp.
”Med förvärven av Dragonbox och Poio tar Kahoot två jättekliv framåt. Det mest spännande är att Kahoot nu i grunden är på god väg att totalt omdefiniera hur en digital plattform för lärande ser ut”, säger Fredrik Cassel, partner på Creandum.
Under 2017 klev de svenska riskkapitalbolagen Northzone och Creandum in när bolaget tog in cirka 83 Mkr i en investeringsrunda. Dessförinnan hade Kahoot tagit in 10 miljoner dollar, motsvarande drygt 95 Mkr, från bland andra Microsoft.
Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”
Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad. Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.
Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023.
Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.
– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.
Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad
Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.
– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.
Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner
Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.
Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.
I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev