Hoppa till innehållet

Northzonegrundare leder jakt på visdom

I nästa vecka samlas entreprenörer, teknikinvesterare och livsstilscoacher i Stockholm för att vidga sina sinnen. Med Google som huvudsponsor gör konferensen Wisdom entré i Sverige.

Jörgen Asango Bladh (i glasögon), intiativtagare till konferensen Wisdom Stockholm.
Jörgen Asango Bladh (i glasögon), intiativtagare till konferensen Wisdom Stockholm.

 Det är en ovanlig blandning talare på konferensen Wisdom. Det är varken en näringslivskonferens eller ett psykologevent ändå finns båda grupperna samlade, liksom andliga ledare, lyckoforskare och komiker. Såväl filmskaparen Kay Pollak som en av president Obamas rådgivare och yogainstruktören Gopi Kallayil som även arbetar som Googles chefsevangelist är på plats.

Enligt beskrivningen samlar konferensen personer ”intresserade av att leva med djupare visdom, engagemang och medvetenhet i den digitala eran”.

En av initiativtagarna till konferensen är Jörgen Asango Bladh. Han var med och grundade det framgångsrika riskkapitalbolaget Northzone, som han lämnade för ett par år sedan.

”Den största anledningen till att jag lämnade Northzone var för att jag ville lägga mer tid på meditation och personlig utveckling. Det blev lite väl fullt i kalendern med den typen av jobb”, säger Jörgen Asango Bladh.

Hans intresse för meditation väcktes av en slump för snart tio år sedan.

”Jag har aldrig varit en sökare egentligen. Det som hände vara att jag av misstag hamnade på kursgården Baravara i Dalarna och fyra dagar senare visste jag att det här ville jag ha mer av”, berättar han.

Jörgen Asango Bladh, initiativtagare till Wisdom Stockholm.

I USA finns konferensen Wisdom 2.0 som blivit en utgångspunkt för startupvärldens spirituella sida.

”Det har blivit den stora konferensen i USA där tech möter livsstil. Det är väldigt populärt bland startupbolagen att bygga in meditation och liknande i bolagskulturen. Jag och Alfred Tolle på Google bestämde oss för att ta det till Stockholm, fast på vårt sätt”, säger Jörgen Asango Bladh.

Bolag och företagsledare på bland annat Google, Salesforce och Linkedin har alla hämtat inspiration från meditation, yoga och mindfulness.

”För mig var det en individuell resa, men det här har blivit något för organisationer. Bolagen har märkt att om de lägger in det som en del av sin företagskultur så får de bättre fungerande bolag”.

Ett event som bär vissa kulturella likheter med konferensen Wisdom är ökenfestivalen Burning man i Nevada. Festivalen är känd för dess frisläppta hippie-kultur och för att den blivit en samlingsplats för IT-entreprenörerna från Silicon Valley. Här är pengar förbjudet och även IT-miljardärerna förväntas delta i gåvoekonomin som styr ökenstaden.

”Det är samma kulturella rörelse men ett lite annorlunda event. Människor i Kalifornien har varit tidigt ute, alltifrån hippiekulturen på 60-talet till surfingen har varit uttryck för självuppfyllande. Kalifornien har varit det ställe som ur ett västerländskt perspektiv varit grogrund för det här”, säger Jörgen Asango Bladh.

Hur mottagliga tror du svenskarna är?

”Jag tror att vi är väldigt mottagliga. Vi är ett tillräckligt rikt land för att bry oss om lycka och religionen har inget starkt grepp här. Sen har vi börjat få en startupvärld som är väldigt spännande som inte funnits tidigare. Där är lättare att få in det här i nya bolag med yngre människor som är mer förändringsbenägna.”

Konferensen Wisdom hålls tisdag och onsdag nästa vecka på Oscarsteatern i Stockholm. För att få in fler framtida företagsledare på konferensen ger de 100 rabatterade biljetter till studenter på Handelshögskolan, där hela biljettpriset går till Röda korset.

”Vi gör inte det här för att tjäna några pengar. Vi vill nå ut med vårt budskap och ge inspiration för framtida ledarskap”, säger Jörgen Asango Bladh.

Lyssna på Digitalpodden om konferensen Wisdom Stockholm: 

http://embed.acast.com/digitalpodden/supersuccenswish-seb-sbitcoin-satsningochmindfulnessforstartups

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes</

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera