Hoppa till innehållet

Northzones Pär-Jörgen Pärson grillad på Female Founders

Northzones stjärninvesterare Pär-Jörgen Pärson flög in från London för att delta i Di Digitals event Female Founders. Där fick han stå till svars för riskkapitalbolagets oförmåga att hitta kvinnliga grundare. ”Vi har en bias”, säger han.

Northzones partner Pär-Jörgen Pärson förklarar mansdominansen bland portföljbolagen på eventet Female Founders.
Northzones partner Pär-Jörgen Pärson förklarar mansdominansen bland portföljbolagen på eventet Female Founders.Foto: Jonas Eng

Northzones partner Pär-Jörgen Pärson är en av Sveriges tyngsta riskkapitalister. I portföljen finns bland annat Spotify, Matsmart och Na-kd. Däremot investerar Northzone i få svenska bolag med kvinnliga grundare. I fjol var den siffran noll.

”Det är ett problem vi har upplevt framför allt här i Sverige. Däremot har vi haft en mycket bättre mix bland våra investeringar i till exempel Tyskland, England och USA”, säger Pär-Jörgen Pärson.

Det är naturligtvis något systematiskt fel i vår deal flow-process

Han berättar att Northzone analyserar vilka affärsidéer som konverteras till en investering.

”Om vi då har något systematiskt fel i vår process borde vi ha färre kvinnor som får pengar, men det har vi inte. Däremot är vi pinsamt medvetna om hur lite vi har investerat i svenska kvinnliga entreprenörer. Det är ofantligt tråkigt.”

Se hela Female Founders här. 

Di Digitals reporter Mimi Billing, moderator på eventet, påpekar att 2 procent av riskkapitalet i USA går till kvinnliga grundare medan samma siffra i Sverige under 2017 bara var 0,7 procent.

”Är det något fel på kvinnliga entreprenörer i Sverige?” frågar hon.

Pär-Jörgen Pärsons teori handlar mer om att kvinnor väljer bort sammanhang som är präglade av ett mansdominerat språk och som fokuserar på teknik snarare än dess problemlösande syfte.

Läs mer: Mimbly kammade hem pitchsegern under Female Founders 

Då får han en reprimand från rekryteringsbolaget Women Executive Searchs grundare Anna Stenberg, som även var med på scenen.

”Snarare är det så att kvinnor väljer vägar där man kan identifiera sig med kulturen, klimatet och ledarskapet. Det är huvudproblemet för er – att de spännande talangerna som finns ratar er. Det är inte fel på kvinnorna, det är fel på kulturen i riskkapitalbolagen”, säger hon.

Pär-Jörgen Pärson går då emot vad han tidigare sagt och uppger att Northzone har ett systematiskt problem.

”Vi har sett att vi har en egen bias och vi har svårare att nå ut till vissa typer av entreprenörer”, säger Pär-Jörgen Pärson och fortsätter:

”Det är naturligtvis något systematiskt fel i vår deal flow-process. Vi vet ju att det finns fler kvinnor än så som startar företag”, säger han.

Läs mer: Anna Urombi är årets Female Founder 

Han är övertygad om att fler bolag med kvinnliga grundare kommer att segla upp på marknaden. Av de bolag som finns i Northzones flöde har 10-11 procent enbart kvinnliga grundare och 25 procent har en mix av kvinnor och män.

Läs mer: ”Klädsam självkritik av Northzones Pär-Jörgen Pärson”

Foto:

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera