Hoppa till innehållet

Northzones Pär-Jörgen Pärson grillad på Female Founders

Northzones stjärninvesterare Pär-Jörgen Pärson flög in från London för att delta i Di Digitals event Female Founders. Där fick han stå till svars för riskkapitalbolagets oförmåga att hitta kvinnliga grundare. ”Vi har en bias”, säger han.

Northzones partner Pär-Jörgen Pärson förklarar mansdominansen bland portföljbolagen på eventet Female Founders.
Northzones partner Pär-Jörgen Pärson förklarar mansdominansen bland portföljbolagen på eventet Female Founders.Foto: Jonas Eng

Northzones partner Pär-Jörgen Pärson är en av Sveriges tyngsta riskkapitalister. I portföljen finns bland annat Spotify, Matsmart och Na-kd. Däremot investerar Northzone i få svenska bolag med kvinnliga grundare. I fjol var den siffran noll.

”Det är ett problem vi har upplevt framför allt här i Sverige. Däremot har vi haft en mycket bättre mix bland våra investeringar i till exempel Tyskland, England och USA”, säger Pär-Jörgen Pärson.

Det är naturligtvis något systematiskt fel i vår deal flow-process

Han berättar att Northzone analyserar vilka affärsidéer som konverteras till en investering.

”Om vi då har något systematiskt fel i vår process borde vi ha färre kvinnor som får pengar, men det har vi inte. Däremot är vi pinsamt medvetna om hur lite vi har investerat i svenska kvinnliga entreprenörer. Det är ofantligt tråkigt.”

Se hela Female Founders här. 

Di Digitals reporter Mimi Billing, moderator på eventet, påpekar att 2 procent av riskkapitalet i USA går till kvinnliga grundare medan samma siffra i Sverige under 2017 bara var 0,7 procent.

”Är det något fel på kvinnliga entreprenörer i Sverige?” frågar hon.

Pär-Jörgen Pärsons teori handlar mer om att kvinnor väljer bort sammanhang som är präglade av ett mansdominerat språk och som fokuserar på teknik snarare än dess problemlösande syfte.

Läs mer: Mimbly kammade hem pitchsegern under Female Founders 

Då får han en reprimand från rekryteringsbolaget Women Executive Searchs grundare Anna Stenberg, som även var med på scenen.

”Snarare är det så att kvinnor väljer vägar där man kan identifiera sig med kulturen, klimatet och ledarskapet. Det är huvudproblemet för er – att de spännande talangerna som finns ratar er. Det är inte fel på kvinnorna, det är fel på kulturen i riskkapitalbolagen”, säger hon.

Pär-Jörgen Pärson går då emot vad han tidigare sagt och uppger att Northzone har ett systematiskt problem.

”Vi har sett att vi har en egen bias och vi har svårare att nå ut till vissa typer av entreprenörer”, säger Pär-Jörgen Pärson och fortsätter:

”Det är naturligtvis något systematiskt fel i vår deal flow-process. Vi vet ju att det finns fler kvinnor än så som startar företag”, säger han.

Läs mer: Anna Urombi är årets Female Founder 

Han är övertygad om att fler bolag med kvinnliga grundare kommer att segla upp på marknaden. Av de bolag som finns i Northzones flöde har 10-11 procent enbart kvinnliga grundare och 25 procent har en mix av kvinnor och män.

Läs mer: ”Klädsam självkritik av Northzones Pär-Jörgen Pärson”

Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera