Hoppa till innehållet

Nu anmäls techjättarna för brott mot GDPR

Facebook och Google bryter mot EU:s nya dataskyddslag GDPR. Det menar organisationen None Of Your Business, som på fredagen lämnade in en rad anmälningar mot techdrakarna.

Mark Zuckerberg är grundare och vd för Facebook, ett av bolagen som har anmälts för brott mot GDPR.
Mark Zuckerberg är grundare och vd för Facebook, ett av bolagen som har anmälts för brott mot GDPR.

Knappt hade EU:s nya dataskyddslag, GDPR, trätt i kraft innan anmälningarna började trilla in till de europeiska dataskyddsmyndigheterna, rapporterar Financial Times. 

Enligt tidningen har den ideella organisationen None Of Your Business lämnat in fyra anmälningar under den nya lagstiftningen. Tre av anmälningarna riktar sig mot Facebook med dotterbolagen Instagram och Whatsapp, medan den fjärde gäller Googles Android.

Läs mer: Järnkoll på GDPR – allt du behöver veta om lagen som inget bolag kommer undan 

Bolag som bryter mot den nya lagstiftningen kan tvingas böta upp till 4 procent av den globala omsättning. I Facebooks fall skulle det kunna innebära böter på 1,6 miljarder dollar respektive 4,4 miljarder dollar för Googles moderbolag Alphabet, baserat på 2017 års siffror.

Samtliga fyra anmälningar rör techbolagens metoder för att få användarnas medgivanden. GDPR kräver att alla aktörer som hanterar privatdata har berörda personers välinformerade och specifika medgivande. Det är på den punkten som techdrakarna brister, menar Max Schrems, aktivist och grundare av None Of Your Business.

”De vet absolut att de bryter mot lagen, de försöker inte ens gömma det”, säger han till Financial Times.

Läs mer: Nu är de nya reglerna här – så tacklar techjättarna GDPR 

Enligt anmälningarna tvingar Google och Facebook fram medgivanden, då det inte går att fortsätta att använda bolagens tjänster om man inte går med på deras policys.

Erin Egan, chef för integritetsfrågor på Facebook, uppger att den sociala medie-jätten har spenderat de senaste 18 månaderna med att skapa sekretesspolicys som är ”tydligare och lättare att hitta, samt bättre verktyg för användarna att få tillgång till, ladda ner och radera sin information”, rapporterar Financial Times. 

Google har inte kommenterat anmälningarna.

Under den nya lagen behöver anmälan inte längre lämnas in till dataskyddsmyndigheter i det land där det aktuella bolaget har sitt högkvarter, därför har de fyra anmälningarna registrerats i fyra olika länder – Österrike, Tyskland, Belgien och Frankrike.

Läs mer: Datainspektionen efter GDPR: "Viktigt att statuera exempel"

Även organisationen Privacy International förbereder sig att ställa ett antal tech- och reklambolag till svars gällande hanteringen av persondata. Om bolagen inte lyckas ge godtagbara förklaringar till varför och hur de samlar in viss data, tänker organisationen gå vidare med anmälningar, skriver Financial Times. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera