Hoppa till innehållet

Nu anmäls techjättarna för brott mot GDPR

Facebook och Google bryter mot EU:s nya dataskyddslag GDPR. Det menar organisationen None Of Your Business, som på fredagen lämnade in en rad anmälningar mot techdrakarna.

Mark Zuckerberg är grundare och vd för Facebook, ett av bolagen som har anmälts för brott mot GDPR.
Mark Zuckerberg är grundare och vd för Facebook, ett av bolagen som har anmälts för brott mot GDPR.

Knappt hade EU:s nya dataskyddslag, GDPR, trätt i kraft innan anmälningarna började trilla in till de europeiska dataskyddsmyndigheterna, rapporterar Financial Times. 

Enligt tidningen har den ideella organisationen None Of Your Business lämnat in fyra anmälningar under den nya lagstiftningen. Tre av anmälningarna riktar sig mot Facebook med dotterbolagen Instagram och Whatsapp, medan den fjärde gäller Googles Android.

Läs mer: Järnkoll på GDPR – allt du behöver veta om lagen som inget bolag kommer undan 

Bolag som bryter mot den nya lagstiftningen kan tvingas böta upp till 4 procent av den globala omsättning. I Facebooks fall skulle det kunna innebära böter på 1,6 miljarder dollar respektive 4,4 miljarder dollar för Googles moderbolag Alphabet, baserat på 2017 års siffror.

Samtliga fyra anmälningar rör techbolagens metoder för att få användarnas medgivanden. GDPR kräver att alla aktörer som hanterar privatdata har berörda personers välinformerade och specifika medgivande. Det är på den punkten som techdrakarna brister, menar Max Schrems, aktivist och grundare av None Of Your Business.

”De vet absolut att de bryter mot lagen, de försöker inte ens gömma det”, säger han till Financial Times.

Läs mer: Nu är de nya reglerna här – så tacklar techjättarna GDPR 

Enligt anmälningarna tvingar Google och Facebook fram medgivanden, då det inte går att fortsätta att använda bolagens tjänster om man inte går med på deras policys.

Erin Egan, chef för integritetsfrågor på Facebook, uppger att den sociala medie-jätten har spenderat de senaste 18 månaderna med att skapa sekretesspolicys som är ”tydligare och lättare att hitta, samt bättre verktyg för användarna att få tillgång till, ladda ner och radera sin information”, rapporterar Financial Times. 

Google har inte kommenterat anmälningarna.

Under den nya lagen behöver anmälan inte längre lämnas in till dataskyddsmyndigheter i det land där det aktuella bolaget har sitt högkvarter, därför har de fyra anmälningarna registrerats i fyra olika länder – Österrike, Tyskland, Belgien och Frankrike.

Läs mer: Datainspektionen efter GDPR: "Viktigt att statuera exempel"

Även organisationen Privacy International förbereder sig att ställa ett antal tech- och reklambolag till svars gällande hanteringen av persondata. Om bolagen inte lyckas ge godtagbara förklaringar till varför och hur de samlar in viss data, tänker organisationen gå vidare med anmälningar, skriver Financial Times. 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera