I slutet av januari handlades Crunchfish aktie upp på ett besked om att det Malmöbaserade VR- och AR-bolaget hade tecknat ett licensavtal med Avantis Systems som levererar tekniklösningar till den brittiska utbildningssektorn.
Läs mer: Crunchfish tecknar licensavtal – aktien rusar
Konkret innebär avtalet att Crunchfishs geststyrningsteknik kan användas i Avantis VR-headset. Avtalet på tre år gav en direkt intäkt på drygt 700 000 kronor och royaltyintäkter från sålda enheter.
Avantis står för innehållet som alltså styrs med hjälp av gestteknik från Crunchfish. Nu har produkten börjat rullas ut i brittiska skolor.
”Det är fortfarande i ett tidigt skede men produkterna är kommersiella”, säger Crunchfishs vd Joakim Nydemark till Di Digital.
På sikt är han övertygad om att VR i skolor ska bli en betydande marknad.
”Innehållet behöver mogna till och komma på plats men där sker mycket.”
Det är en viss transparens inbyggd i Avantis utbildningsmaterial så barnen ser delvis sina egna händer. Mjukvaran som levereras till Avantis är anpassad till ett fåtal enkla gester eftersom det är barn som ska använda dem.
”Vill du hoppa tillbaka till hemskärmen så är det en gest. Vill du zooma så tar du båda fingrarna och formar en kikare.”
Tanken är att gesterna ska övas in och vara konsekventa oavsett vilket ämne det är som lärs ut i VR.
”Oavsett om du reser i Indien eller håller på med vinklar i matematiken så ska du slippa tänka på gränssnittet.”
Joakim Nydemark tycker att VR möjliggör nya upplevelser och ett engagemang bland eleverna.
”Det går att resa tillbaka i tiden och uppleva dinousarier och i matematiken kan du gå in och se vinklar och former på ett spännande sätt.”
Oavsett om du reser i Indien eller håller på med vinklar i matematiken så ska du slippa tänka på gränssnittet.
Brittiska skolor ligger längre fram med VR än skolorna i många andra länder tycker Crunchfish-vd:n.
”Men andra länder är också på gång och det gör att det här området är så spännande. Vi för diskussioner i USA men har bara identifierat möjligheterna i öst.”
Enligt honom är det inte alltid helt tydligt vilket syfte mycket av det innehåll som produceras inom VR har. Därför tycker han att skolor är en bra marknad, för där blir det så tydligt.
”Det går att skapa helt nya sätt att utbilda barn och ungdomar och till och med universitetsstudenter. Det går att gå in i saker, vända och vrida på dem och få en helt annan förståelse för det man studerar.”
Även den närbesläktade tekniken augmented reality, eller förstärkt verklighet, tror han kommer ta plats i utbildningsväsendet i framtiden.
”När läkare utbildas skulle de kunna få instruktioner genom AR under operationer”, säger han.
Läs mer: Startup-bolagen som ska rädda skolan