Hoppa till innehållet

Nu används svensk VR i brittiska skolor

I brittiska skolor lär sig nu eleverna med hjälp av VR som de styr med händerna. Gesttekniken kommer från det svenska bolaget Crunchfish. Vd Joakim Nydemark förklarar varför framtiden för VR i skolor ser ljus ut.

Crunchfish noterades på First North i november 2016. Foto: Crunchfish
Crunchfish noterades på First North i november 2016. Foto: CrunchfishFoto: Crunchfish

I slutet av januari handlades Crunchfish aktie upp på ett besked om att det Malmöbaserade VR- och AR-bolaget hade tecknat ett licensavtal med Avantis Systems som levererar tekniklösningar till den brittiska utbildningssektorn.

Läs mer: Crunchfish tecknar licensavtal – aktien rusar

Konkret innebär avtalet att Crunchfishs geststyrningsteknik kan användas i Avantis VR-headset. Avtalet på tre år gav en direkt intäkt på drygt 700 000 kronor och royaltyintäkter från sålda enheter.

Avantis står för innehållet som alltså styrs med hjälp av gestteknik från Crunchfish. Nu har produkten börjat rullas ut i brittiska skolor.

”Det är fortfarande i ett tidigt skede men produkterna är kommersiella”, säger Crunchfishs vd Joakim Nydemark till Di Digital.

På sikt är han övertygad om att VR i skolor ska bli en betydande marknad. 

”Innehållet behöver mogna till och komma på plats men där sker mycket.”

Det är en viss transparens inbyggd i Avantis utbildningsmaterial så barnen ser delvis sina egna händer. Mjukvaran som levereras till Avantis är anpassad till ett fåtal enkla gester eftersom det är barn som ska använda dem.

”Vill du hoppa tillbaka till hemskärmen så är det en gest. Vill du zooma så tar du båda fingrarna och formar en kikare.”

Tanken är att gesterna ska övas in och vara konsekventa oavsett vilket ämne det är som lärs ut i VR.

”Oavsett om du reser i Indien eller håller på med vinklar i matematiken så ska du slippa tänka på gränssnittet.”

Joakim Nydemark tycker att VR möjliggör nya upplevelser och ett engagemang bland eleverna.

”Det går att resa tillbaka i tiden och uppleva dinousarier och i matematiken kan du gå in och se vinklar och former på ett spännande sätt.”

Oavsett om du reser i Indien eller håller på med vinklar i matematiken så ska du slippa tänka på gränssnittet.

Brittiska skolor ligger längre fram med VR än skolorna i många andra länder tycker Crunchfish-vd:n.

”Men andra länder är också på gång och det gör att det här området är så spännande. Vi för diskussioner i USA men har bara identifierat möjligheterna i öst.”

Enligt honom är det inte alltid helt tydligt vilket syfte mycket av det innehåll som produceras inom VR har. Därför tycker han att skolor är en bra marknad, för där blir det så tydligt.

”Det går att skapa helt nya sätt att utbilda barn och ungdomar och till och med universitetsstudenter. Det går att gå in i saker, vända och vrida på dem och få en helt annan förståelse för det man studerar.”

Även den närbesläktade tekniken augmented reality, eller förstärkt verklighet, tror han kommer ta plats i utbildningsväsendet i framtiden.

”När läkare utbildas skulle de kunna få instruktioner genom AR under operationer”, säger han.

Läs mer: Startup-bolagen som ska rädda skolan

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera