Från och med i dag gäller så de nya GDPR-reglerna i 28 länder i Europa. Användares mejlkorgar flödar av brev från aktörer som behöver godkännande för att få tillgång och använda personuppgifter.
Och för de stora teknikjättarna kan omställningen bli dramatisk.
Facebooks hantering av GDPR och vad man ska göra nu när reglerna träder i kraft blev aktuell så sent som i tisdags när företagets grundare och vd Mark Zuckerberg frågades ut av EU-parlamentet.
Då sa Facebookgrundaren att en stor procentandel av användarna som ombetts uppdatera sina integritetsinställningar också gjort det.
Zuckerberg har varit öppen för reglering inom spridandet av användarnas data. Både inför amerikanska senaten och EU gav Facebookgrundaren tummen upp till att striktare lagar kan vara en bra idé.
Lagom till den 25:e har man dock flyttat 1,5 miljard användare utanför USA, Kanada och EU till servrar i USA just för att undgå regleringen, enligt Reuters. Det innebär att användare i Afrika, Asien, Australien och Latinamerika inte täcks av GDPR-reglerna.
Precis som Facebook har Google fått kritik för hur man hanterar GDPR. Framförallt handlar det om att man ändrar annonspolicyn så att mediebolagen måste få godkännande av sina användare för hantering av deras data.
Google vill sedan ha tillgång till datan, utan att behöva ange på vilket sätt eller till vad. Skulle det visa sig att man hanterar data på ett felaktigt sätt så faller skulden på mediebolagen. Ett sätt att runda reglerna eftersom många mediebolag får in stora inkomster från samarbetet med Google.
Apple förlitar sig inte på annonser för att gå runt, därför är man inte heller lika sårbart inför EU:s nya regler.
Inför GDPR har företaget ändå gjort ändringar. Bland annat kan användarna ladda ner all personlig data. Dessutom kommer användare snart kunna avaktivera konton, rapporterar Wired.