Hoppa till innehållet

Nu är Kry ett miljardbolag

Den digitala vårdcentralen Kry har fyllt på kassan med 200 miljoner kronor. Nu ska pengarna sättas i arbete. "Visionen är att vi ska bli ledande på detta i Europa", säger vd:n Johannes Schildt. 

Johannes Schildt, vd och medgrundare av den digitala vårdcentralen Kry.
Johannes Schildt, vd och medgrundare av den digitala vårdcentralen Kry.

Det har bara gått tre år sedan den digitala vårdcentralen Kry (NTL) drog igång verksamheten i Sverige. Men det har blivit tydligt att affärsidén, att erbjuda läkarbesök via videosamtal, har fått fäste.

"Vi hjälper fler och fler personer varje dag. I Sverige hanterar vi nu långt mer än en procent av alla läkarbesök i primärvården. Så förändringen går förhållandevis snabbt, inte bara i Sverige utan även på våra andra marknader Norge och Spanien", säger Johannes Schildt, vd och medgrundare av Kry. 

I och med gårdagens investering har Kry tagit in runt 250 miljoner kronor från externa finansiärer. Riskkapitalbolagen Creandum, Project A och Index Ventures har varit med sen starten och i går tillkom även riskkapitalbolaget Accel till ägarlistan. Vad Kry värderas till kommunicerades inte i samband med nyemissionen men enligt Johannes Schildt är bolaget nu värderat till över en miljard kronor. 

"Övergången till digital vård sker nu och vi ligger i framkanten i Europa. Vi har varit noga med att ta med oss investerare som delar vår stora ambition", säger han. 

Läs mer: Kry tar in 200 miljoner kronor 

Kry finns i dag i Sverige, Norge och Spanien. Planen är att expandera till åtminstone två nya marknader under de kommande 12 månaderna. Vilka det blir beror på lagstiftning och konsumentbeteende. 

”Vi tittar aktivt på samtliga europeiska marknader. Det handlar om att identifiera de marknader där det kan röra sig snabbt. Norge och Spanien är länder där det rör sig och nu händer samma sak i fler länder", säger Johannes Schildt. 

Utöver den geografiska expansionen satsar Kry och på att bygga vidare på själva produkten. Målet är att kunna ta hand om fler och fler olika typer av sjukdomar. 

"Vår ambition är att hjälpa så många som möjligt. Nu kommer vi att titta mer aktivt på mental ohälsa. Det finns ett stort behov för patienter med den typen av problematik att träffa vårdpersonal och vår tjänst lämpar sig otroligt bra för det", säger Johannes Schildt. 

Någonting som talar för bolagets långsiktiga ambitioner är att fler och fler blir bekväma med att besöka läkare digitalt. 

"Precis i början nådde vi främst yngre, teknikvana personer. Nu når vi ut brett. Vi har många patienter som  bor på landsbygden eller är äldre och har svårt att ta sig till en vårdcentral. Samtidigt så kommer det nu en generation som köper lägenhet, bokar flygbiljetter och gör bankärenden på nätet. För dem är det helt naturligt att också träffa läkare den vägen", säger Johannes Schildt. 

Läs mer: Halv miljard till digital vård 2016 

Kry jämförs ofta med den svenska branschkollegan Min Doktor (NTL), också de en riskkapitalfinansierad snabbväxande digital vårdcentral. Men det finns viktiga skillnader mellan bolagen, enligt Johannes Schildt. 

"Vi adresserar samma problem så jag förstår att vi från utsidan ser lika ut. Men produktmässigt finns en stor skillnad. Min Doktor är i grunden en textbaserad tjänst där möten hanteras i en chat medan vi är en videobaserad tjänst där alla patienter möter en läkare i ett videosamtal". 

Några planer på att börja generera vinst har inte Kry den närmsta tiden. Just nu ligger fokus helt på att expandera på den europeiska marknaden och rekrytera personal till bolaget. 

"Vi hjälper många människor i dag, men vi har bara börjat. Det här är verkligen bara starten".

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera