Annons

Video: Här testkörs Lunda-Teslan

Unitis modell One.
Unitis modell One. Foto: Pressfoto.
Elbilsföretaget Uniti, med säte i Lund, börjar närma sig lanseringen av bolagets modell One. Nu har man gjort de första testerna på vägarna och annonserar också att man kommer satsa på fler modeller.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

//csp.screen9.com/iframe/BGedGxLD2CrdQRYL4rjj78Dqs8MTdF9i5USwJI1wFk-knnOKeCaleJcAuWM0kcO7?autoplay=1

Uniti (NTL) har hittills fått in runt 3000 anmälningar om intresse för bolagets tvåsitsiga elbil One. Modellen kommer att kosta runt 150 000 kronor och är tänkt som ett komplement till den större familjebilen.

Enligt specifikationen ska batterierna i One hålla i mellan 15 och 30 mil på en laddning och målet är att få ut bilen på marknaden under senast 2020, fem år efter att man startat processen mot massproduktion. 

Läs mer: Stort intresse för Lunda-Tesla – får råd av Koenigsegg 

Nu har man kommit ett steg närmare målet på runt 5000 bilar år 2020 genom att lämna testmiljön och ge sig ut på riktiga vägar.

Dessutom höjer man ribban och jobbar för en lansering av en större modell.

”Väldigt många barnfamiljer har uttryckt intresse för större 4 och 5-sitsiga modeller. Vi är därför glada att annonsera att vi kommer leverera både en 2 sitsig och en fyr- eller femsitsig modell i M1-klassen. Det betyder att våra Uniti-bilar kommer att genomgå samma kraschtester och tuffa krav som en Volvo”, säger bolagets marknadschef Robin Eriksson.

Men vägen till att komma ens såhär långt har varit krokig. Bolaget hade tidigt planer på att ta in mycket kapital i investeringar, men sänkte ribban efter ett halvår.

Läs mer: ”Skånes Tesla” ville ta in en halv miljard – nu är målet 35 miljoner kronor 

I stället för riskkapital ville man få in intresseanmälningar för att få igång en hype kring bilarna. Uniti vill gå igång ett community kring sina bilar, inspirationen är hämtad från Tesla.

Trots det är man just nu inne i en finansieringsrunda, något bolaget inte vill kommentera i dagsläget. 

”Jag kan tyvärr inte kommentera ytterligare om detta då diskussioner sker just nu”, säger Robin Eriksson.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies